ITPP3/443-565/14/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-565/14/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu 3 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z planowaną realizacją projektów o charakterze edukacyjnym, informacyjnym, szkoleniowym, promocyjnym i kulturalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z planowaną realizacją projektów o charakterze edukacyjnym, informacyjnym, szkoleniowym, promocyjnym i kulturalnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie... (dalej jako "Stowarzyszenie) ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację tzw. małych projektów, tj. przedsięwzięć w ramach ww. programu, oś 4 "Leader", działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Projekty będą realizowane na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju wdrażaną przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania... z siedzibą w H. Stowarzyszenie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług. W ramach projektów nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji na poszczególne projekty będą przekazywane jednorazowo na podstawie wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność po zakończeniu realizacji oddzielnych przedsięwzięć. Dofinansowanie przedsięwzięć nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w "Szczegółowych warunkach i trybie przyznawania pomocy oraz wypłat pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013" do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również podatek od towarów i usług uiszczany w związku z ponoszeniem kosztów realizacji projektów, pod warunkiem, że nie może on być odliczony przez beneficjenta pomocy.

Planowane dotacje służyć będą sfinansowaniu wydatków związanych z organizacja przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, informacyjnym, szkoleniowym, promocyjnym i kulturalnym. Zakresy projektów to:

* podniesienie jakości życia ludności na obszarze objętym LSR;

* rozwijanie aktywności społeczności lokalnej;

* rozwijanie turystyki i rekreacji na obszarze objętym LSR;

* promowanie, zachowanie, odtworzenie lub oznakowanie cennego lokalnego dziedzictwa krajobrazowego i przyrodniczego;

* zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego.

Część ww. wydatków jest objęta podatkiem od towarów i usług, jednak kupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekty dofinansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją przedmiotowych projektów.

Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane są towary i usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający prawo Stowarzyszeniu do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektami opisanymi we wniosku. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od zakupów związanych z realizacją przedmiotowych projektów, ponieważ nie będą one miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Takie stanowisko zostało potwierdzone wcześniejszą interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 czerwca 2013 r....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656), regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektów. Ponadto Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Należy przy tym zaznaczyć, że:

* powołane przez Stowarzyszenie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), które regulowało powyższe kwestie w analogiczny sposób w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4, obowiązywało od dnia 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r.;

* niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zagadnienie to bowiem regulują przepisy dotyczące zasad korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl