ITPP3/443-564/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-564/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży zabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży zabudowanej nieruchomości.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest właścicielem zabudowanej nieruchomości przekazanej nieodpłatnie na Jego rzecz decyzją Wojewody (... r.), na podstawie art. 64 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Powiat stał się na tej podstawie właścicielem nieruchomości). Ww. nieruchomość zabudowana jest budynkiem użytkowym o funkcji garażowo-magazynowej, wybudowanym w 1979 r. o zwykłym stopniu zużycia technicznego. Budynek od 2001 r. wykorzystywany był jako baza zaplecza technicznego.... Budynek nie był remontowany, Powiat nie poniósł żadnych wydatków na jego "polepszenie." Aktualnie nieruchomość jest zbędna dla Powiatu i została przeznaczona do sprzedaży dla.... Umowa sprzedaży zostanie zrealizowana w 2014 r.

Decyzją z dnia 20 listopada 2001 r. Zarząd Powiatu ustanowił dla... na ww. nieruchomości trwały zarząd.... to jednostka organizacyjna Powiatu nieposiadająca osobowości prawnej. Nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy. Powiat jest podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż w 2014 r. wyżej opisanej, zabudowanej nieruchomości gruntowej, zostanie opodatkowana VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż zabudowanej nieruchomości gruntowej jest zwolniona od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ zasadą jest, że dostawa wszelkich budynków, budowli lub ich części, korzysta ze zwolnienia od podatku, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia w terminie do dwóch lat od tego zdarzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi art. 43 ust. 7a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W złożonym wniosku poinformowano, że Powiat jest właścicielem zabudowanej nieruchomości przekazanej nieodpłatnie na Jego rzecz decyzją Wojewody (... r.), na podstawie art. 64 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Powiat stał się na tej podstawie właścicielem nieruchomości). Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem użytkowym o funkcji garażowo-magazynowej, wybudowanym w 1979 r. Budynek od 2001 r. wykorzystywany był jako baza zaplecza technicznego.... Budynek nie był remontowany, Powiat nie poniósł żadnych wydatków na jego "polepszenie." Aktualnie nieruchomość jest zbędna dla Powiatu i została przeznaczona do sprzedaży - umowa sprzedaży zostanie zrealizowana w 2014 r. Decyzją z dnia 20 listopada 2001 r. Zarząd Powiatu ustanowił dla... na ww. nieruchomości trwały zarząd.... to jednostka organizacyjna Powiatu nieposiadająca osobowości prawnej. Nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy. Powiat jest podatnikiem VAT.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że opisana we wniosku czynność sprzedaży zabudowanej nieruchomości jako dokonana przez Powiat będący - jak wskazano - podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Zaznaczyć jednakże należy, że brak jest podstaw, aby ww. czynność sprzedaży - jak uważa Wnioskodawca - korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż w sprawie nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy i tym bardziej w chwili dostawy (2014 r.) nie zostanie spełniony warunek, zgodnie z którym w momencie sprzedaży upłyną dwa lata od momentu takiego zasiedlenia, co uprawniałoby Wnioskodawcę do zwolnienia w oparciu o ww. podstawę prawną. Przedmiotowa dostawa korzystać będzie zatem ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, skoro okoliczności sprawy nie wskazują, aby Powiatowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, jak również nie dokonano ulepszeń.

W związku z tym, pomimo potwierdzenia prawa Wnioskodawcy do zwolnienia od podatku planowanej czynności sprzedaży zabudowanej nieruchomości, stanowisko Wnioskodawcy - z uwagi na istnienie odmiennej od wskazanej przez Wnioskodawcę podstawy prawnej do zwolnienia oraz niepodzieleniem przez organ części wywodów Wnioskodawcy - uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl