ITPP3/443-562/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-562/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z nabyciem zwierząt żywych (sokołów wędrownych) z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej w sytuacji, gdy ich dostawcy nie byli podatnikami podatku od wartości dodanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z nabyciem zwierząt żywych (sokołów wędrownych) z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej w sytuacji, gdy ich dostawcy nie byli podatnikami podatku od wartości dodanej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie "S." (dalej Stowarzyszenie) jest osobą prawną założoną w 2002 r., działająca w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach, zajmującą się wyłącznie celami statutowymi, w tym: aktywną ochroną zwierząt gatunków chronionych, edukacją ekologiczną, hodowlą zwierząt gatunków chronionych. Swoje cele realizuje poprzez: reintrodukcję zwierząt gatunków chronionych, monitoring w środowisku naturalnym, wymianę informacji, szkolenia, wydawnictwa, udział w sympozjach i konferencjach oraz ich organizowanie.

W 2012 r. struktura przychodów Stowarzyszenia przedstawiała się następująco:

1.

składki członkowskie - 340 zł;

2.

darowizny pieniężne - 2.385,10 zł;

3.

przeprowadzenie reintrodukcji na rzecz nadleśnictwa - 20.000 zł;

4.

1% podatku od podatników - 823.593,50 zł;

5.

dotacje - 113.517,80 zł;

6.

odsetki i dodatnie różnice kursowe - 11.892,15 zł;

7.

sprzedaż pow. reklamowej - 10.499,63 zł;

Ogółem obrót w 2012 r. wyniósł - 982.228,18 zł, w tym obrót związany z czynnościami opodatkowanymi VAT - 30.499,63 zł.

Przy wyliczaniu obrotów podlegających opodatkowaniu, Stowarzyszenie wzięło pod uwagę następujące czynności:

* sprzedaż powierzchni reklamowej;

* przeprowadzenie reintrodukcji na rzecz nadleśnictwa.

Pozostałe przychody Stowarzyszenie uznaje za zwolnione od opodatkowania VAT. Otrzymane w 2012 r. dotacje z funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nie mają wpływu na cenę wykonywanych usług. Przeznaczone były na pokrycie kosztów związanych z reintrodukcją sokoła na terenie województw:.., a mianowicie na zakup i transport sokołów, wynajem sprzętu i obsługę reintrodukcji sokoła. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż do chwili obecnej nie przekroczyło limitu obligującego do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE dla potrzeb zakupu towarów i usług z krajów Unii Europejskiej.

W 2013 r. Stowarzyszenie nabyło od kontrahentów z... sokoły wędrowne. Dokumentem potwierdzającym zakup był protokół odbiorczy sokołów oraz faktura lub rachunek wystawiony przez sprzedającego. Okazało się, że kontrahenci posiadali różny status podatkowy. Część osób była podatnikami podatku od wartości dodanej, a część nie. Kontrahenci niebędący podatnikami podatku od wartości dodanej oświadczali na dokumencie sprzedaży, że nie są podatnikami podatku od wartości dodanej, ani nie są zarejestrowanymi podatnikami dla potrzeb wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub złożyli odrębne pisma tej samej treści. Są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jeden z dostawców to organizacja pozarządowa, która przysłała pismo, że jest zwolniona od podatków i wystawiła rachunek potwierdzający sprzedaż sokołów. Wartość sokołów nabytych od poszczególnych dostawców waha się w przedziale od 4.500 do 94.500 zł. Maksymalna kwota dotyczy sprzedaży od organizacji pozarządowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakup od dostawców - niebędących podatnikami od wartości dodanej - sokołów, które następnie zostały przetransportowane z terytorium państwa członkowskiego (...) na terytorium Polski, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i czy od zakupionych towarów Stowarzyszenie powinno naliczyć VAT, a następnie odprowadzić do urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zachodzi w sytuacji, gdy kupujący nabywa prawo do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub osobę działającą na jego rzecz.

Niemniej, aby zakwalifikować dokonaną czynność jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, muszą zostać spełnione przesłanki określone w art. 9 ust. 2, zarówno przez nabywcę towaru, jak i przez dostawcę, a mianowicie:

* nabywając towar należy być podatnikiem VAT, a nabywane w ramach danej transakcji towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika;

* nabywcą jest osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT (jeżeli całkowita wartość nabycia towarów nie przekroczyła kwoty 150.000 zł, do momentu przekroczenia tej kwoty, osoba prawna nie ma obowiązku odprowadzania VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia);

* kontrahent osoby nabywającej towary, czyli dostawca, jest podatnikiem VAT w swoim kraju.

Artykuł 9 ust. 3 stanowi z kolei, że przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1;

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Reasumując:

Stowarzyszenie nabyło sokoły za wynagrodzeniem, nabyło prawo do rozporządzania nimi jak właściciel oraz dokonało transportu z innych państw Unii Europejskiej, jednak warunki określone w art. 9 ust. 2 nie zostały spełnione (kontrahent osoby nabywającej towary nie jest podatnikiem VAT w swoim kraju). W świetle powyższego - zdaniem Stowarzyszenia - opisanych transakcji zakupu sokołów nie należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i dlatego nie jest zobowiązane do naliczenia i odprowadzenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ust. 1 - na podstawie ust. 2 powołanego wyżej artykułu - stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Według ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 - jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest osobą prawną założoną w 2002 r. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż do chwili obecnej nie przekroczyło limitu obligującego do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT. Nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE dla potrzeb zakupu towarów i usług z krajów Unii Europejskiej. W 2013 r. nabyło od kontrahentów z.... sokoły wędrowne. Dokumentem potwierdzającym zakup był protokół odbiorczy oraz faktura lub rachunek wystawiony przez sprzedającego. Okazało się, że kontrahenci posiadali różny status podatkowy. Część osób była podatnikami podatku od wartości dodanej, a część nie. Kontrahenci nie będący podatnikami podatku od wartości dodanej oświadczali (na dokumencie sprzedaży), że nie są podatnikami podatku od wartości dodanej, ani nie są zarejestrowanymi podatnikami dla potrzeb wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub złożyli odrębne pisma tej samej treści. Są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w związku z nabyciem zwierząt żywych (sokołów) z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej w sytuacji, gdy ich dostawcy nie byli podatnikami podatku od wartości dodanej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy pogląd Stowarzyszenia, że nie było ono zobowiązane do rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (i jego stosownego rozliczenia) z tytułu nabycia sokołów wędrownych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej (...) w sytuacji, gdy ich dostawcy - jak zadeklarowało Stowarzyszenie we wniosku - w momencie ich dostawy nie byli podatnikami podatku od wartości dodanej. Brak spełnienia po stronie dostawców tylko tego jednego warunku podmiotowego, wyklucza wystąpienie WNT, choć - jako to ma miejsce w przypadku Stowarzyszenia - są spełnione wszystkie inne, definicyjne przesłanki jego wystąpienia. Warto przy tym zaznaczyć, że na gruncie opisanej sytuacji nie zachodzi wyjątek względem art. 9 ust. 2 ustawy, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, tj. wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu.

Nie można jednak zgodzić się ze stwierdzeniem Stowarzyszenia, że do momentu przekroczenia kwoty 150.000 zł osoba prawna nie ma obowiązku odprowadzania VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Kwota, do której wydaje się nawiązywać Stowarzyszenie, jest określona w art. 10 ustawy i wynosi 50.000 zł. Z tej to przyczyny stanowisko Stowarzyszenia - jako całość - nie mogło być uznane za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl