ITPP3/443-555/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-555/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, osi 4 "Leader" działanie 4.1 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów na ww. projekt. Koszty realizacji projektu poniesie w całości Stowarzyszenie. Celem projektu jest edukacja ekologiczna, kulturalna i turystyczna oraz aktywizacja społeczności małego miasta w kontekście realizowanego na jej terenie wydarzenia artystyczno-przyrodniczego. Kształtowanie postaw proekologicznych, propagowanie otwartości na innowacyjne formy turystyki oraz różne formy i nurty w sztuce (o wysokiej jakości artystycznej) reprezentujących różne obszary kulturowe. W ramach operacji zrealizowano w ostatnim tygodniu września 2013 r., w ciągu 4 dni, od czwartku do niedzieli XXX

W ramach projektu odbyły się: 4 warsztaty edukacyjne propagujące postawy proekologiczne dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, 1 warsztat - gra dot. innowacyjnych form turystyki - questingu oraz wydarzenia związane z turystyką kulturową, tj. co najmniej 5 przedstawień teatralnych (w tym przedstawienie plenerowe), 3 wieczory koncertowe, wystawę, spotkania autorskie, plenery dla szerokiej publiczności. B. przez kilka dni był miastem ekologii, sztuki, teatru i muzyki. Operacja zakłada połączenie natury i kultury czyli ekologii i sztuki, ponieważ należy pamiętać, że edukacja prośrodowiskowa powinna łączyć w sobie wszystkie elementy, związane z egzystencją człowieka na Ziemi. Oddziaływanie przez sztukę stwarza możliwości dostarczania informacji na temat problemów środowiskowych i kształtowania postawy szacunku do przyrody. Zaplanowane działania teatralno-muzyczne w ramach projektu były jednocześnie elementem turystyki kulturowej-turystyki "...".

W ubiegłych latach w ramach festiwalu wystąpiły m.in. teatry: z P., z L., ze S., z K., z G., z W., z G., z M., z K., ze S., z B. Zagrały również zespoły muzyczne z Anglii, z K., ze S. i z L. Gościem specjalnym Festivalu w 2011 r. był wybitny polski aktor -XX. Artyści zaproszeni do udziału w festiwalu to uznani aktorzy, muzycy z dużym doświadczeniem i wielkim dorobkiem artystycznym. Teatry, które prezentują swoje spektakle, pochodzą ze środowisk artystycznych określanych mianem Teatr... lub Teatr....

Przedstawienia teatralne, spektakle, koncerty, warsztaty, wystawy itp. będą realizowane w Muzeum X, X Centrum Kultury, na... zamku i/lub... rynku, natomiast koncerty festiwalowe odbywają się w klubie festiwalowym - w restauracji "XXX", a warsztaty ekologiczne w... szkołach i w centrum kultury.

Wszystkie działania będą ogólnodostępne, impreza nie będzie biletowana, darmowa dla wszystkich zainteresowanych.

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji tego zadania. Stowarzyszenie nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT". W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w ramach opisanego projektu może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Stowarzyszenia, na podstawie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odzyskania w żaden sposób uiszczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie na wyżej opisany projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach działania nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl