ITPP3/443-55/10/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-55/10/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zużycia oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych do napędu silnika agregatu prądotwórczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zużycia oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych do napędu silnika agregatu prądotwórczego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza nabyć od dystrybutora wyrobów akcyzowych olej opałowy przeznaczony do celów grzewczych. Wnioskodawca wskazuje, iż olej opałowy zostanie wykorzystany do celów grzewczych (ogrzewanie budynku). Olej opałowy zostanie zużyty jako paliwo do napędu silnika agregatu prądotwórczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zużycie oleju, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że opisane zużycie oleju opałowego nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego, ponieważ olej ten będzie wykorzystywany wyłącznie do celów grzewczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany zamierza nabywać od dystrybutora paliw olej opałowy, który zostanie przeznaczony do napędu silnika agregatu prądotwórczego. W ocenie Wnioskodawcy opisane zużycie oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Zaznaczyć także należy, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy stawki akcyzy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

* z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

* pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów.

Ponadto, zgodnie art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych zamiast stawki preferencyjnej właściwej dla olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych stosuje się odpowiednio stawkę 1.822,00 zł/1.000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2.047,00 zł/1.000 kilogramów.

W ocenie tutejszego organu brzmienie wymienionych przepisów wskazuje, iż Spółka zamierzając zastosować stawkę preferencyjną dla paliw opałowych przeznaczonych do celów opałowych powinna zużyć nabywany olej opałowy zgodnie z przeznaczeniem, które deklaruje w składanym oświadczeniu, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, w momencie zakupu wyrobu akcyzowego.

Przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie. Na sprzedawców olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych nałożono obowiązek uzyskiwania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, których wypełnienie uprawnia do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone w przepisach umożliwia zastosowanie przez ten podmiot stawki preferencyjnej. Zatem, w chwili zakupu wyrobu Wnioskodawca składa sprzedawcy dokument zawierający oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego oraz, miedzy innymi, i informację o rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Odnosząc powyższe do opisanego zagadnienia zauważyć należy, iż obowiązujące przepisy nie precyzują pojęcia - cel opałowy. W konsekwencji należy odnieść się w tym zakresie do potocznego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w: Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. Bogusława Dunaj, Warszawa 2007, t. 2 s. 1115, pojęcie "opał" oznacza to, czym się pali, ogrzewa pomieszczenia, natomiast pojęcie "opałowy" oznacza - służący do opalania. Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż "cel opałowy" spełniony zostanie w każdym takim przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, iż mamy tu do czynienia z procesem technologicznym polegającym na spalaniu oleju opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych, np. ogrzewania różnego rodzaju pomieszczeń, co wiąże się z użyciem do tego celu urządzeń grzewczych, przez które, zdaniem tutejszego organu, należy rozumieć urządzenia zasilane olejem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej.

Zużyciem oleju na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania oleju opałowego na energię cieplną. Innymi słowy przez zużycie oleju na cele opałowe należy rozumieć takie jego zastosowanie, którego jedynym celem jest uzyskanie energii cieplnej w wyniku procesu spalania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazuje, iż przedmiotowy olej wykorzystywany będzie jako paliwo do napędu silnika agregatu prądotwórczego.

Zatem należy uznać, iż zużycie oleju w urządzeniu wskazanym we wniosku nie może zostać uznane za przeznaczenie tego oleju na cele opałowe, bowiem, podstawową funkcją przedmiotowych urządzeń nie jest wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych. Tym samym przedmiotowy olej przeznaczony do napędu silnika nie może być traktowany jako paliwo opałowe.

Stanowisko organu znajduje również jednoznaczne potwierdzenie w treści przepisu art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż w każdym przypadku, użycia olejów opałowych do napędu silników spalinowych zamiast stawki preferencyjnej właściwej dla olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych stosuje się odpowiednio stawkę podstawową.

W przypadku złożenia przez Spółkę dystrybutorowi oleju opałowego kompletnego oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, to u Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, a przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie użycie wyrobów akcyzowych objętych określoną (preferencyjną) stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, gdyż dojdzie do użycia oleju opałowego niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki akcyzy. Obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia wyrobu niezgodnie z przeznaczeniem (art. 10 ust. 1 ustawy).

Reasumując, zużycie oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych do napędu silnika agregatu prądotwórczego spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i konieczność zapłaty podatku akcyzowego w należnej wysokości. Bez wpływu na powyższe będzie miał fakt zużycia powstałej w wymienionym agregacie energii elektrycznej do wytworzenia energii cieplnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl