ITPP3/443-540/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-540/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."J". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2013 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją społeczną, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz swojego statutu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2013 r. złożył wniosek o dofinansowanie na ww. projekt z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Zadanie, na które podpisano umowę przyznania pomocy, stanowi projekt z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" i objęty jest PROW na lata 2007-2013. W ramach projektu planuje się "wolontariatową pracę" osób szkolących - przeprowadzenie szkoleń 100 dzieci. Dokonano nabycia 6 stolików i 25 krzeseł na wyposażenie sali szkoleniowej oraz planuje się zakup materiałów do realizacji szkoleń (papier do tablicy..., komplet markerów oraz naczyń jednorazowych i artykułów spożywczych, materiałów opatrunkowych do zajęć praktycznych). Nabyte towary nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury wystawione będą na Wnioskodawcę. Nie będzie sprzedaży usług czy towarów, udział dzieci w szkoleniu będzie bezpłatny, zakupione materiały do realizacji zajęć będą udostępnione nieodpłatnie.

Jeśli chodzi o zakup wyposażenia do realizacji zajęć, z przeprowadzonej kalkulacji wynika, że koszty najmu sali z wyposażeniem przekraczają koszty zakupu wyposażenia sali (Wnioskodawca użytkuje taką salę, lecz brakuje w niej wyposażenia do realizacji takich szkoleń, dlatego zaplanowano m.in. zakup krzeseł i stolików).

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując ww. projekt w ramach PROW na lata 2017-2013 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 cyt. ustawy. W związku z tym, realizując operację w ramach PROW 2007-2013 nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1, towary zakupione w ramach projektu nie będą w żaden sposób wykorzystane do celów zarobkowych. Za "pracę wolontariatową" nie będą pobierane opłaty. Nie przewiduje się również sprzedaży usług czy towarów w ramach realizacji projektu. Zatem nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca nieprowadzący działalności gospodarczej oraz niebędący podatnikiem VAT czynnym realizuje projekt współfinansowany ze środków unijnych w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wydatki poniesione, w związku z realizacją zadania, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl