ITPP3/443-535/14/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-535/14/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania czynności dzierżawy parkingu - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na

* budowę parkingu - jest prawidłowe,

* sposobu dokonania odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na budowę parkingu - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2012 r. Gmina przystąpiła do realizacji inwestycji pn."XXX". Już na etapie planowania inwestycji Gmina zakładała, iż budowany w ramach inwestycji parking po ukończeniu prac budowlanych zostanie wydzierżawiony na rzecz spółdzielni mieszkaniowej. Cześć miejsc parkingowych została wykonana w trakcie pierwszego etapu inwestycji, który ukończono w styczniu 2013 r. Zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza XXX z dnia 5 lutego 2013 r. miejsca te zostały przeznaczone do dzierżawy na okres 3 lat (termin wywieszenia wykazu o przeznaczeniu do dzierżawy 5 lutego 2013 r. - 26 lutego 2013 r.). Dnia 1 marca 2013 r. Gmina zawarła ze spółdzielnią mieszkaniową umowę dzierżawy ww. miejsc parkingowych. Drugi etap inwestycji ukończono w kwietniu 2013 r. zgodnie z Uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w X z dnia 11 czerwca 2013 r. w sprawie przeznaczenia do dzierżawy nieruchomości gruntowej stanowiącej własność gminy X, Zarządzeniem Burmistrza XXX z dnia 12 czerwca 2013 r. miejsca parkingowe wybudowane w trakcie tego etapu inwestycji zostały przeznaczone do dzierżawy na okres 5 lat (termin wywieszenia wykazu o przeznaczeniu do dzierżawy 12 czerwca 2013 r. - 3 lipca 2013 r.). Dnia 8 lipca 2013 r. Gmina zawarła ze spółdzielnią mieszkaniową umowę dzierżawy ww. miejsc parkingowych.

W związku z zawartymi umowami dzierżawy, Gmina obciąża/ będzie obciążała spółdzielnią kwotami wynagrodzenia za usługi dzierżawy, fakturami VAT wystawianymi przez Gminę. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia usługi dzierżawy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej Gmina wykazuje / będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT.

Poniesione przez Gminę wydatki, związane z realizacją inwestycji zostały udokumentowane otrzymanymi przez Gminę od kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Gmina ma możliwość wyodrębnienia z kosztów inwestycji wydatków związanych wyłącznie z budową parkingu. Gmina nie odliczyła VAT naliczonego od wydatków na budowę parkingu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy świadczone przez Gminę na rzecz Spółdzielni mieszkaniowej usługi dzierżawy parkingu podlegają/będą polegały opodatkowaniu VAT.

2. Czy Gmina ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki, które zostały przez nią poniesione na budowę parkingu stanowiącego przedmiot dzierżawy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej.

3. W jaki sposób Gmina powinna dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budowę parkingu stanowiącego przedmiot dzierżawy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Świadczone przez Gminę na rzecz spółdzielni mieszkaniowej usługi dzierżawy parkingu podlegają / będą podlegały opodatkowaniu VAT.

2. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki, które zostały przez nią poniesione na budowę parkingu stanowiącego przedmiot dzierżawy na rzecz spółdzielni mieszkaniowej.

3. Gmina powinna dokonać bieżącego odliczenia w oparciu o zasadę ogólną, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych lub przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Pytanie nr 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, iż czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w charakterze podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia I964 r. - Kodeks cywilny, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowych czynności działa / będzie działała ona w roli podatnika VAT.

Mając na uwadze, że Gmina wykonuje /będzie wykonywała usługi dzierżawy za wynagrodzeniem i działa / będzie działała w roli podatnika VAT, przedmiotowe transakcje podlegają / będą podlegały opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy transakcje te nie są / nie będą również zwolnione od VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. ILPP1/443-277/12-5/NS, wskazał, że dzierżawa miejsc parkingowych przez Gminę będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT według 23% stawki podatku.

Pytanie nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nic mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, to jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu dzierżawy parkingu na rzecz spółdzielni mieszkaniowej Gmina jest / będzie podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane są / będą na podstawie umów cywilnoprawnych, zawartych przez Gminę ze spółdzielnią mieszkaniową. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje / będzie dokonywała odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, usługi te nie korzystają / nie będą korzystały ze zwolnienia od VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest / będzie spełniony.

Pytanie nr 3

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT. Na podstawie art. 86 ust. 10 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, I0d i I0e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, I0d, I0e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Mając na uwadze fakt, iż w momencie przystąpienia do realizacji inwestycji zamiarem Gminy było wydzierżawienie parkingu na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, tj. na bieżąco, czyli w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych lub przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie:

* opodatkowania czynności dzierżawy parkingu,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę parkingu,

* sposobu dokonania odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na budowę parkingu.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenie przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl