ITPP3/443-529/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-529/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2014 r. (wpływ 18 września 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy w związku z przeznaczeniem ksylenu do produkcji wyrobów nieakcyzowych oraz do płukania instalacji produkcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy w związku z przeznaczeniem ksylenu do produkcji wyrobów nieakcyzowych oraz do płukania instalacji produkcyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży chemicznej, koncentrującym swoją działalność na produkcji żywic alkidowych i akrylowych oraz dyspersji wodnych służących do produkcji farb i lakierów. Przedmiot działalności nie wymaga prowadzenia składu podatkowego. Do produkcji swoich wyrobów zużywa wyroby akcyzowe (energetyczne), takie jak: benzyny lakiernicze (kod CN 2710 11 21) oraz ksylen (kod CN 2902 44 00). Posiada decyzje wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego ustalające normy zużycia, zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Do produkcji zużywa wyroby akcyzowe, które na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, są nabywane ze stawką akcyzy 0 zł, w związku z ich przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki do paliw silnikowych.

W związku z rozwojem, szerszym rozmiarem produkcji, a także coraz większą różnorodnością produkowanych wyrobów w liczniejszych i mniejszych szarżach produkcyjnych Spółka zamierza częściej myć i płukać instalację produkcyjną. Do tych czynności potrzebuje rozpuszczalnika, którym w warunkach technologicznych Wnioskodawcy jest wyrób akcyzowy #8722; ksylen (kod CN 2902 44 00). Etap mycia instalacji produkcyjnej jest konieczny w celu zachowania czystości składu chemicznego kolejno produkowanych wyrobów. Proces ten jest niezbędny w celu uniknięcia strat produkcyjnych, a także dla zachowania sprawności instalacji produkcyjnej oraz w konsekwencji uniknięcia reklamacji ze strony kontrahentów. Proces płukania instalacji polega na tym, że medium płuczące (wymieniony ksylen)"przechodzi" pod ciśnieniem przez należące do Spółki instalacje, wypłukując je z pozostałości poprzednio produkowanych produktów mających inny skład chemiczny. Płukanie instalacji produkcyjnych stanowi niezbędny element procesu produkcji. Bez jego przeprowadzenia instalacja stałaby się niedrożna #8722; niezdatna do użytku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji #8722; zużycia wyrobu akcyzowego energetycznego (ksylenu) klasyfikowanego do kodu CN 2902 44 00 #8722; poza zużyciem do produkcji innych wyrobów nieakcyzowych #8722; również do płukania instalacji produkcyjnej, pobór ksylenu do tych celów będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą i czy zakup tego surowca akcyzowego może być realizowany ze względu na przeznaczenie do mycia instalacji produkcyjnej ze stawką akcyzy 0 zł.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, zużycie ksylenu klasyfikowanego do kodu CN 2902 44 00 do celów płukania linii produkcyjnych nie będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą ze względu na zachowanie warunku zastosowania stawki akcyzy 0 zł #8722; przeznaczenie tego wyrobu do celów innych niż opałowe i napędowe.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów akcyzowych objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie nastąpiło niezgodnie z przeznaczeniem lub bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Spółka do produkcji wyrobów nieakcyzowych, nabywa, na podstawie art. 89 ust. 2 ww. ustawy, ksylen ze stawką 0 zł. W ocenie Wnioskodawcy, ksylen przeznaczony do mycia instalacji produkcyjnych również spełnia warunki zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Zdaniem Spółki, zarówno nabycie ksylenu, w celu zużycia do produkcji wyrobów nieakcyzowych, jak również użycie ich do płukania instalacji produkcyjnych zanieczyszczonych po procesie produkcyjnym spełnia warunki związane z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 0 zł, a to z kolei decyduje o braku opodatkowania akcyzą ksylenu użytego do mycia instalacji produkcyjnych.

Spółka stoi na stanowisku, że zużycie ksylenu do płukania instalacji nie będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą, a nabycie tego surowca niezbędnego w procesie produkcyjnym do czyszczenia linii technologicznych może być realizowane ze stawką akcyzy 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Do wyrobów akcyzowych zaliczono m.in. węglowodory cykliczne klasyfikowane do kodu CN 2902 - pozycja 35 wskazanego załącznika.

Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. I, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) #8722; art. 3 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1.

wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2.

napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej #8722; art. 10 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych #8722; art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ) #8722; art. 88 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;

3.

(uchylony);

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony);

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

- skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,- w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c.

pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych -1822,00 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wskazany wyżej przepis (art. 89 ust. 2) określa jednoznacznie, że w przypadku przeznaczenia wyrobów energetycznych, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, do celów innych niż opałowe i napędowe albo jako dodatki i domieszki do tych paliw, np. do produkcji wyrobów nieakcyzowych, stosuje się zerową stawkę akcyzy.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2902 44 00 - mieszaniny izomerów ksylenu #8722; zauważyć należy, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym - poz. 35 załącznika nr 1 do ustawy #8722; są one wyrobami akcyzowymi, który co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wskazane wyroby mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli wyroby są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia tych wyrobów do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlegają one opodatkowaniu akcyzą wg odpowiedniej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15 (w zależności od przeznaczenia wyrobu).

Z opisu wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zużywa ksylen (kod CN 2902 44 00). Wyrób jest nabywany ze stawką akcyzy 0 zł, w związku z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki do paliw silnikowych. W związku ze zwiększeniem rodzaju produkowanych wyrobów zamierza częściej myć i płukać instalację produkcyjną. Do tych czynności konieczne jest zastosowanie rozpuszczalnika, którym w jej warunkach technologicznych jest wyrób akcyzowy #8722; ksylen (kod CN 2902 44 00).

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii możliwości stosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł w przypadku zużycia ww. wyrobu nie tylko do produkcji wyrobów nieakcyzowych, lecz także przeznaczenia go do płukania (mycia) instalacji produkcyjnej.

W ocenie Spółki, w opisanej sytuacji ma zastosowanie stawka akcyzy w wysokości 0 zł, a użyty do płukania (mycia) instalacji produkcyjnej ksylen nie podlega u Wnioskodawcy opodatkowaniu akcyzą.

W ocenie tutejszego organu, analiza opisu stanu faktycznego, wskazanych wyżej przepisów ustawy wskazuje, że stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że obrót przedmiotowymi wyrobami - mieszaniny izomerów ksylenu objęte kodem CN 2902 44 00 #8722; w celu zużycia do produkcji wyrobów nieakcyzowych, jak również w celu użycia do płukania instalacji produkcyjnych zanieczyszczonych po procesie produkcyjnym #8722; co do zasady #8722; podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jednakże w związku z faktem, że są to wyroby inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, oraz są przeznaczone do celów innych niż opałowe i napędowe albo jako dodatki i domieszki do tych paliw #8722; stosuje się do nich zerową stawkę akcyzy.

W związku faktem, że przedmiotowe ksyleny są używane przez Spółkę również do płukania (mycia) instalacji produkcyjnych #8722; wypełniają w tym zakresie dyspozycję art. 89 ust. 2 ustawy, a tym samym w stosunku do tych wyrobów nadal ma zastosowanie stawka akcyzy w wysokości 0 zł. W związku z powyższym w opisanej sytuacji przedmiotowe wyroby nie są przedmiotem opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl