ITPP3/443-506b/14/AT - Brak możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-506b/14/AT Brak możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2014 r. (data wpływu 9 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "W.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie... w... prowadzi działalność pożytku publicznego na podstawie statutu obejmującą działania w zakresie:

a.

podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

b.

działanie na rzecz mniejszości narodowych;

c.

działanie wspomagające rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości;

d.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;

e.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

f.

upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

g.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i osób zagrożonych zwolnieniem z pracy;

h.

działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

i.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

j.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

Realizacja projektów... ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007 -2013 obejmuje:

1.

"P.";

2.

"W.".

Stowarzyszenie prowadzi działalność na podstawie ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach. Cele statutowe pożytku publicznego realizuje między innymi poprzez realizację projektów ze środków Unii Europejskiej. Aktualnie Stowarzyszenie złożyło dwa wnioski oraz podpisało jedną umowę o dofinansowanie projektu w ramach osi 4 Leader, w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Projekt pn. "P." - okres realizacji projektu do... 2014 r. oraz projekt "W.", na który jeszcze umowy nie zawarto z terminem rzeczowej realizacji do dnia... 2014 r.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, dlatego też nie odlicza VAT od towarów i usług. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, która na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarowi usług jest zwolniona podmiotowo od VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie osiąga przychodów, które są opodatkowane VAT, nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Osiągane przychody, na podstawie statutu, przeznacza na realizację celów statutowych Stowarzyszenia. W wyniku realizacji działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów Stowarzyszenie nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

Efekty projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Realizacja działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych VAT.

Projekty obejmują zadania nieinwestycyjne o zakresie kulturalnym w szczególności nakierowane na promocję lokalnych zasobów kulturowych i historycznych..., a szczególnie....

Podstawą realizacji projektów jest wszechstronnie utalentowana młodzież oraz twórcy ludowi, rzemieślnicy pochodzący z niewielkich wsi o liczbie mieszkańców poniżej... z..., co wpisuje się w kryterium miejsca realizacji projektu. Realizowane projekty ukazują regionalne odrębności poprzez pokazy i prezentacje. Stanowią także atrakcję rekreacyjną dla gości spoza regionu, dla których będzie to okazja do nabycia oryginalnych tutejszych wytworów rękodzieła, jako pamiątek. Koszty, które wynikają z projektów, dotyczą:

#61607;

* usług zakwaterowania i wyżywienia uczestników projektu;#61607;

* promocji regionu (statuetki oraz koszulki okolicznościowe oraz nagrody) dla uczestników;#61607;

* przewozu uczestników z miejsc zamieszkania i wycieczki w trakcie realizacji;#61607;

* usług z dostawą materiałów do wykonywania prac określonych w projekcie;#61607;

* kosztów osobowych nadzorujących realizację projektu i kosztów administracyjnych w tym materiałów biurowych;#61607;

* wykonanie wystawy;#61607;

* koszty osobowe oraz usługi.

Przychód ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007 -2013 stanowi zwrot wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektów. Są to zadania statutowe Stowarzyszenia, które jest organizacją pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie naliczając VAT nie ma możliwości odliczania. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektów, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. zadania w związku z realizacją działań projektów 4.1 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi: "W.".

Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu. Z treści wyżej wymienionych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Analiza przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie "przedkłada deklaracji VAT-7". Jest, na podstawie art. 113 ustawy o podatku towarów i usług, podmiotowo zwolnione od VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT. Ponadto Stowarzyszenie nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie osiąga przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto realizacja opisanego projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nabywane towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Według Wnioskodawcy, mając, zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl