ITPP3/443-50/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-50/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.) uzupełnionego i zmienionego pismem z dnia 10 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia korekty deklaracji podatkowej w przypadku otrzymania korekty faktury dokumentującej udzielenie rabatu po sprzedaży samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia korekty deklaracji podatkowej w przypadku otrzymania korekty faktury dokumentującej udzielenie rabatu po sprzedaży samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych. W październiku 2008 r. zakupiono samochód osobowy w kwocie 58.802,81 zł. Na wystawionej fakturze wykazano kwotę akcyzy w wysokości 1432 zł. Samochód został sprzedany w tym samym miesiącu, a naliczony podatek akcyzowy od tej sprzedaży wyniósł 1850 zł W załączniku do deklaracji podatkowej od sprzedaży samochodów osobowych w poz. 7 wpisano kwotę 1850 zł, natomiast w poz. 8 wpisano kwotę 1432 zł, w poz. 9 określono podatek do zapłaty w wysokości 418 zł. Zainteresowany w dniu 25 listopada zapłacił należy podatek akcyzowy. Natomiast w lutym 2009 r. otrzymano fakturę korygującą (na minus) do faktury z października 2008 r. W fakturze skorygowano podatek akcyzowy o kwotę 69 zł. Wnioskodawca wskazuje, iż takie sytuacje mają miejsce dość często, a korekty faktur otrzymuje z 3-4 miesięcznym opóźnieniem. Dodatkowo w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009 r. uzupełniającym wniosek wskazano, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej jest przepis art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w związku z przepisami § 3 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673), a przyczyną wystawienia korekty faktury jest uwzględnienie rabatu związanego z ogólnopolską promocją na określone roczniki samochodów udzielonego przez importera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W którym miesiącu Wnioskodawca powinien ująć korektę podatku akcyzowego od zakupionego auta, czy w miesiącu otrzymania faktury, czy też za październik 2008 r. dopłacając jednocześnie podatek wraz z odsetkami.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, żaden przepis nie precyzuje w jakim terminie podatnik powinien ująć fakturę korektę w deklaracji podatkowej. W ocenie Wnioskodawcy korekta deklaracji nie powinna dotyczyć miesiąca, w którym otrzymano pierwotną fakturę na zakup samochodu, zaś kwota podatku akcyzowego z faktury korekty powinna być ujęta w deklaracji w miesiącu otrzymania tej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż w myśl przepisu przejściowego zawartego w art. 154 ust. 1 obowiązującej obecnie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zatem również samochodów osobowych, powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Pod pozycją 59 w ww. załączniku nr 1 do ustawy, zamieszczone zostały samochody osobowe o symbolu PKWiU 34.10.2 i kodzie CN 8703, tj. pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast zgodnie przepisem art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 wymienionej ustawy).

Z kolei zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W świetle art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

Należy również zaznaczyć, iż powyższa sytuacja prowadzi faktycznie do ponownego opodatkowania wyrobu akcyzowego i jest na gruncie podatku akcyzowego wyjątkiem od zasady jednokrotności zapłaty akcyzy, sformułowanej w art. 4 ust. 5 ustawy.

W związku z tym faktem, w celu uniknięcia wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu, ustawodawca w art. 79 ustawy zawarł uregulowanie, zgodnie z którym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Powyższe oznacza, iż dokonując rozliczenia miesięcznego deklaracji podatkowej AKC-3, AKC-3/E akcyzę należną z tytułu sprzedaży samochodów przed pierwszą rejestracją można pomniejszyć o kwotę akcyzy zapłaconą w danym miesiącu rozliczeniowym w związku z dokonanym nabyciem, sprzedażą opodatkowaną lub importem. Jeżeli w terminie późniejszym okazało się, że kontrahent Wnioskodawcy wystawił fakturę korygującą związaną ze sprzedażą przedmiotowego samochodu osobowego, od którego zapłacona akcyza pomniejszyła podatek należny w danym miesiącu rozliczeniowym, wówczas należy dokonać stosownej korekty deklaracji mającej na celu wyłączenie ze zmniejszeń akcyzy naliczonej.

Wskazać także należy, że przepisy podatkowe nie regulują zagadnienia czy korekta podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu wyrobów akcyzowych powinna być dokonana w miesiącu, w którym nastąpiło jego rozliczenie, czy też za miesiąc otrzymania korekty pierwotnej faktury, zatem należy uznać, iż oba sposoby korekty są dopuszczalne.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przypadku otrzymania korekty faktury Wnioskodawca może złożyć korektę deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał przedmiotową korektę, czyli za miesiąc luty 2009 r.

Końcowo należy stwierdzić, iż przepisy § 3 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673) powołane przez Wnioskodawcę nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż wymienione przepisy dotyczą zwrotu akcyzy zapłaconej na terytorium kraju od dostawy wewnatrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych na terytorium państwa członkowskiego, a nie terminu złożenia korekty deklaracji podatkowej.

Nadto, mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest Wnioskodawca zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahenta wystawiającego korektę faktury sprzedaży samochodu osobowego, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Wskazać ponadto należy, że w niniejszej interpretacji tutejszy organ podatkowy nie dokonał oceny, czy Pana kontrahent miał podstawę do zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym i tym samym do wystawienia przedmiotowej korekty faktury VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl