ITPP3/443-489/14/BJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-489/14/BJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."xx" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało w 1997 r. z inicjatywy rolników z X oraz gmin sąsiednich, prowadzących lub chcących prowadzić gospodarstwa agroturystyczne. Obecnie Stowarzyszenie liczy 33 członków i obejmuje tereny X. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Głównym celem Stowarzyszenia jest wspieranie turystyki wiejskiej w regionie oraz wymiana i upowszechnianie doświadczeń, umacnianie tożsamości regionalnej, kultywowanie i popularyzacja tradycji i spuścizny historycznej.

Projekt zakłada 6-dniowy wyjazd w ramach dobrych praktyk do gospodarstwa agroturystycznego, znajdującego się na południu Polski, w miejscowości XX, w gospodarstwie, XX. Celem projektu jest poznanie, w jaki sposób "koledzy" wykorzystując kulturę regionu tworzą atrakcyjny produkt turystyczny. W konsekwencji celem jest przeniesienie najlepszych wzorców na obszary powiatu Xzapewniając w ten sposób rozwój rodzimej agroturystyki. Podczas wyjazdu uczestnicy przejdą szkolenia (po 5 h każde): zarządzanie gospodarstwem agroturystycznym, trendy i tendencje w agroturystyce, jak wprowadzić nowe produkty turystyczne, kalkulacja imprez, dystrybucja i sprzedaż, a także rozeznanie konkurencyjne jako motor rozwoju. Szkolenia zostaną przeprowadzone przez osobę posiadającą doświadczenie w prowadzeniu dochodowego gospodarstwa agroturystycznego. Zdobyte doświadczenie Stowarzyszenie wykorzysta w większym stopniu, promując obszar P. jako obszar posiadający bogate zasoby. Smaczne jedzenie stanowi element oddziaływujący na turystów, którzy chętnie wracają po raz kolejny i spędzają swoje urlopy. Ponadto, wg. analizy SWOT jedną ze słabych stron jest słabe eksponowanie atrakcyjności turystycznej i rekreacyjnej LGD. Wychodząc na przeciw powyższym problemom projekt zakłada przeprowadzenie jarmarku agroturystycznego. Jarmark będzie ogólnodostępny, bezpłatny, odbędzie się w X, na bulwarze, przy ulXX. Dodatkowo stoiska z artykułami i produktami regionalnymi będą doskonałą promocją obszaru LGD. Ważnym elementem podczas jarmarku będzie wiedza i zdolności ludzi z terenu X. Dotyczy to rękodzielników, w tym przedstawicieli ginących zawodów oraz producentów żywności, a także osób biorących udział w konkursie jadła. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano szereg zadań, tj.: warsztaty z artykułami i przetworami regionalnymi - wszyscy, którzy wezmą udział w jarmarku będą mogli nabywać zdrową żywność i wyroby rękodzieła, w tym także tzw. ginących. Warsztaty będą polegały na przygotowaniu przetworów przez uczestników, pod okiem osoby prowadzącej. Warsztaty będą ogólnodostępne, bezpłatne. Niezbędnym zapleczem będą stoły, namioty, naczynia oraz sztućce, artykuły spożywcze do przygotowania przetworów. Promocja odbywać się będzie poprzez promocję jarmarku. Sposobem weryfikacji prawidłowego wykonania usługi przez osobę prowadzącą będą przygotowane przetwory, dokumentacja fotograficzna, protokół odbioru. Potrzebnymi materiałami będą artykuły spożywcze do przygotowania przetworów. Warsztaty nie będą generowały dochodu. Uczestnicy jarmarku - mieszkańcy powiatu, turyści i zaproszeni goście będą mieli okazję degustować przygotowane przetwory - będą one podlegały ocenie. Planuje się również przeprowadzenie konkursu "S." - celem przedsięwzięcia jest zachowanie i wprowadzenie na powrót do kuchni powiślańskiej tradycyjnych potraw. W trakcie trwania jarmarku funkcjonować będzie polowa pracownia plastyczna dla dzieci, w której doświadczony animator będzie pomagał dzieciom oddawać uroki P. W pracach będą mogły brać udział wszystkie chętne dzieci. Promowane będą walory krajobrazowe oraz naturalne-malowane będą tutejsze widoki oraz charakterystyczne miejsca. W celu uatrakcyjnienia jarmarku przewidziano występy lokalnych zespołów jako element przyciągający społeczność. Promocja projektu odbywać się będzie poprzez umieszczenie na stronie Stowarzyszenia informacji o projekcie oraz bezpłatnym umieszczeniu artykułu w XX relacji z wyjazdu studyjnego. Przygotowane plakaty członkowie będą dystrybuować na obszarze LGD.

Projekt realizowany jest w ramach w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania VAT naliczonego, związanego z ww. wymienionymi zakupami w ramach realizacji opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Biorąc pod uwagę art. 86 ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta była uregulowana, w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl