ITPP3/443-475/14/JK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-475/14/JK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się między innymi transportem drogowym towarów, także na trasach międzynarodowych, w którym wykorzystywane są naczepy chłodnie do przewozu artykułów spożywczych. Produkty żywnościowe przewożone są w przedziale temperatur -30°C do +30°C w zależności od temperatury panującej na zewnątrz i wymagań zleceniodawcy. W celu zapewnienia pożądanej temperatury przewożonym produktom żywnościowym, konieczne jest stosowanie chłodni wyposażonych w agregaty zasilane przez olej.

Wątpliwość Zainteresowanego dotyczą kwestii, czy nabycie przedmiotowego paliwa przeznaczonego do agregatów chłodniczych, używanych podczas transportu towarów podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Opisywane agregaty posiadają samodzielne zasilanie z własnych zbiorników służące do utrzymania odpowiedniej temperatury. Powyższe oznacza, że agregaty są niezależne i posiadają własne zasilanie z własnymi zbiornikami do przechowywania paliwa, niezależne od układu paliwowego zasilającego silnik pojazdu ciężarowego. Mają na celu wytworzenie i utrzymanie prawidłowej temperatury wewnątrz pojazdu, nie służą natomiast do napędzania samochodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, przewożonego w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 33 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752).

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do agregatów chłodniczych używanych podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, przewożonego w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE stanowiska:

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach:

1.

użytkowych pojazdów silnikowych;

2.

zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia;

3.

statków powietrznych lub jednostek pływających.

Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.

W myśl art. 33 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy, za standardowy zbiornik uważa się:

1.

zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów;

2.

zbiornik na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.

Natomiast za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.

Stosownie do art. 33 ust. 5 cyt. ustawy, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:

1.

są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;

2.

nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;

3.

nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo to jest przywożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cyt. wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca wskazuje, że przedstawioną argumentację potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2009 r.... Zgodnie z którą: "w sytuacji gdy Wnioskodawca dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa przeznaczonego do użycia podczas transportu towarów w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanej temperatury, a paliwo to jest przywożone w zbiornikach na stałe zamontowanych przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów to przedmiotowe nabycie paliwa będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego na warunkach określonych w cyt. wyżej art. 33 ustawy o podatku akcyzowym".

Mając na uwadze powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe nabycie paliwa podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 33 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl