ITPP3/443-452/13/BJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-452/13/BJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.), uzupełnionym dnia 27 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn." B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 na realizację ww. projektu. Przedmiotem projektu jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej, w miejscowościach X i X. Zadanie inwestycyjne składa się z budowy kilku odcinków kanalizacji sanitarnej na terenie powyższych miejscowości, które to odcinki będą włączone do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej i sprowadzone do istniejącej oczyszczalni ścieków.

Do nowoprojektowanej sieci kanalizacji sanitarnej podłączono budynki wielorodzinne, jednorodzinne i produkcyjno-usługowe. W skład budowanej sieci kanalizacji sanitarnej wejdą:

* rurociągi grawitacyjne,

* rurociągi tłoczne,

* sieciowe przepompownie ścieków,

* przydomowe przepompownie ścieków,

* studnie rewizyjne i rozprężne,

* układy zasilania przepompowni w energię elektryczną.

Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z wybudowaną siecią, w ramach przedmiotowego projektu. Sieć kanalizacyjna będzie zarządzana przez "Z." Sp. z o.o., który będzie wykonywał czynności opodatkowane związane z przyjmowaniem i rozliczaniem opłat za odbiór ścieków. Gmina przekaże wybudowaną sieć Zakładowi w nieodpłatne używanie. Przekazane środki trwałe w postaci infrastruktury kanalizacyjnej nadal stanowić będą własność Gminy. Efekt projektu nie będzie generował dla Gminy sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując opisane zadanie będzie mogła odzyskać podatek od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, nie posiada prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z nabywaniem towarów i usług, w ramach realizowanego projektu

Prawo do odliczenia VAT przysługuje beneficjentowi, jeśli spełnione są następujące warunki:

* beneficjent jest podatnikiem VAT,

* zakupione przez beneficjenta towary lub usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

O ile pierwszy warunek jest spełniony - Gmina jest podatnikiem VAT, to drugi warunek nie ma zastosowania w przypadku analizowanego projektu. Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z obiektem, wybudowanym w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 207-2013. przedmiotowy Projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl