ITPP3/443-44/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-44/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rewitalizacja Zamku" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rewitalizacja Zamku".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie na podstawie § 10 ust. 1 pkt 5 umowy o dofinansowanie projektu zawartej w dniu 11 marca 2005 r. pomiędzy Wojewodą, a Zarządem nakłada na Beneficjenta obowiązek przedstawienia na żądanie instytucji pośredniczącej wszelkich wyjaśnień z realizacji projektu interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. W ramach projektu zrealizowano następujące zadania inwestycyjne:

* modernizacja kotłowni, hydroforni i sieci centralnego ogrzewania

* konserwacje i remont północno - wschodniej części budynku

* rekonstrukcję muru

* przełożenie dachu

* budowę parkingu z drogą dojazdową

* przełożenie bruku

* docieplenie poddasza i zabezpieczenie przeciwpożarnicze

* instalację internetową

Stowarzyszenie dokonało odliczeń w całości i w proporcji podatku naliczonego m.in od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz statutową.

Powyższe zakupy rozliczono jako zakupy opodatkowane związane ze sprzedażą opodatkowaną oraz związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, prowadząc przy tym działalność gospodarczą w następującym zakresie:

* statutową nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, w zakresie rozwijania oświaty, kultury, kultury fizycznej, rekreacji poprzez turystykę i krajoznawstwo, organizowanie turniejów rycerskich z towarzyszącymi im zawodami hipicznymi organizowanie konkursów krasomówczych oraz imprezy turystyki aktywnej - rajdy

* gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w zakresie: obsługi ruchu turystycznego, przewodnictwo turystyczne, usługi noclegowe, usługi parkingowe, dzierżawę pomieszczeń, imprezy okolicznościowe, sprzedaż pamiątek

* zwolnioną od podatku polegającą na przejażdżkach konnych, żywych lekcjach historii.

Biorąc powyższe pod uwagę Stowarzyszenie prowadzi z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług trzy rodzaje działalności:

* czynności nie podlegające opodatkowaniem VAT (działalność statutowa)

* czynności zwolnione (świadczenie usług związanych z rekreacja i sportem)

* czynności opodatkowane.

Dokonując zatem zakupów związanych z ww. rodzajami działalności gospodarczej, Stowarzyszenie dąży do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określenia rodzajów sprzedaży.

Stowarzyszenie kupując towary i usługi nie może ich jednoznacznie zaliczyć do związanych z czynnościami od których przysługuje odliczenie podatku, zatem zobowiązane jest do odliczenia proporcjonalnego. Odliczenia tego dokonuje najpierw szacunkowo, na podstawie sprzedaży roku poprzedniego. Korekty odliczonego podatku dokonujemy w terminie późniejszym, już na podstawie rzeczywistej wartości sprzedaży. Dlatego też współczynnik sprzedaży w jakiej podatek VAT jest odliczany nie stanowi kosztu kwalifikowalnego i nie mógł być finansowany ze środków funduszu. Natomiast w pozostałej części podatek nie jest odliczany i wówczas stanowi on koszt kwalifikowalny i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd posiadał prawo odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, Stowarzyszenie miało prawo dokonać odliczenia proporcjonalnego zgodnie z zapisem art. 90 ustawy o VAT jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego. Po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, podatnik zobowiązany był do dokonania korekty odliczonego VAT, w oparciu o strukturę sprzedaży za rok, w którym dokonane były zakupy. Jeżeli więc zakup był w 2005 r., to wstępnie podatnik odliczał VAT naliczony na podstawie struktury sprzedaży 2004 r. Prowadzona działalność gospodarcza - statutowa nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i została ujęta w strukturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja; proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej - art. 90 ust. 4 ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w tym opodatkowane oraz zwolnione od podatku, jak również niepodlegające opodatkowaniu, związane z działalnością statutową.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności gospodarczej, tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz statutowej (niepodlegającej opodatkowaniu), w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę działalności.

Zatem w pierwszym etapie, z całości ponoszonych wydatków, należy wydzielić część tych kosztów, która związana jest z nieodpłatną działalnością (niepodlegającą opodatkowaniu) i część, która związana jest z działalnością podlegajacą opodatkowaniu (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością gospodarczą (opodatkowaną i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zatem Zainteresowanemu przysługuje częściowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie wydatków związanych z przedmiotową inwestycją, na zasadach określonych w powołanych wyżej przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl