ITPP3/443-43/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-43/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.) uzupełnionym i zmienionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Kompleksowe..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Kompleksowe...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pod nazwą "Kompleksowe...". Zadanie polega na kompleksowym uzbrojeniu terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy. Projekt zakłada następujące prace: budowę nawierzchni jezdni ulic, budowę nawierzchni chodników, zjazdów i zatok postojowych, wykonanie trawników w granicach pasa drogowego, wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, wykonanie kanalizacji deszczowej, sanitarnej i sieci wodociągowej, wykonanie oświetlenia ulicznego, przebudowa odcinków sieci uzbrojenia podziemnego kolidującego z planowaną przebudową ulicy. Bezpośrednim rezultatem realizacji inwestycji będą uzbrojone tereny o łącznej powierzchni 4,61 ha. Po zakończeniu inwestycji właścicielem powstałej infrastruktury będzie jak dotychczas Gmina. W związku z powyższym całym obiektem zarządzać będzie Referat ds. Zarządzania Drogami Miejskimi w Wydziale Mienia Komunalnego Urzędu Miasta. Korzystanie z powstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Sieci sanitarne i wodociągowe na podstawie umowy użyczenia zostaną nieodpłatnie przekazane spółce prawa handlowego, której właścicielem jest w 100% Gmina. Wnioskodawca wskazuje, iż środki pozyskane przez Gminę nie są uważane za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych przy realizacji opisanej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gmina realizując opisany projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2010 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Natomiast wcześniej, od 30 listopada 2008 r., przedmiotowe zagadnienie uregulowano w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Z treści wniosku złożonego wniosku wynika, iż Gmina zrealizowała projekt pod nazwą "Kompleksowe...". Zadanie polega na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy. Projekt zakłada: budowę nawierzchni jezdni ulic, budowę nawierzchni chodników, zjazdów i zatok postojowych, wykonanie trawników w granicach pasa drogowego, wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, wykonanie kanalizacji deszczowej, sanitarnej i sieci wodociągowej, wykonanie oświetlenia ulicznego, przebudowa odcinków sieci uzbrojenia podziemnego kolidującego z planowaną przebudową ulicy. Wnioskodawca wskazuje, iż korzystanie z powstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Sieci sanitarne i wodociągowe na podstawie umowy użyczenia zostaną nieodpłatnie przekazane spółce prawa handlowego, której właścicielem jest w 100% Gmina.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku w przypadkach i trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., gdyż środki na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wymienionego rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl