ITPP3/443-416/13/BJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-416/13/BJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, finansowanej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zawarła umowy z właścicielami nieruchomości o wykonanie podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, w związku z zamiarem realizacji ww. projektu finansowanego częściowo ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu: "Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" wdrażanego w latach 2011-2015 oraz w związku z postanowieniami art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (koszt budowy przyłącza obciąża właściciela nieruchomości). Gmina podejmuje się wykonania dokumentacji i budowy podłączeń, jako inwestor zastępczy, i ich pełnego rozliczenia w zakresie dotacji z NFOŚiGW i wkładu mieszkańców (45% kosztów kwalifikowanych brutto pokrywa Gmina z dotacji NFOŚIGW, a pozostałą część właściciel nieruchomości). Wszystkie faktury, dotyczące realizacji ww. inwestycji będą wystawiane na Gminę. Wydatki poniesione na ww. inwestycje nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż "sprzedaż opodatkowaną Gmina prowadzi tylko ze sprzedaży mienia komunalnego". Po zakończeniu inwestycji, przyłącza kanalizacyjne zostaną przekazane nieodpłatnie do eksploatacji dla "Z." Sp. z o.o., która w 100% jest własnością Gminy. Właściciele nieruchomości zachowają prawa właściciela ww. majątku, powstałego w wyniku przedmiotowej inwestycji. Eksploatatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz urządzeń związanych z wykonywaniem zadań, polegających na dostarczaniu ludności wody i odprowadzaniu ścieków, jest Zakład. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań nałożonych na gminy mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności, między innymi takiej jak: zaopatrzenie ludności w wodę, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Gmina realizuje to zadanie za pośrednictwem ww. spółki komunalnej - eksploatatora, który jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury za wykonanie usług na rzecz poszczególnym mieszkańców wystawiać będzie spółka. Gmina nie pobiera od eksploatatora żadnych opłat oraz nie wystawia na rzecz eksploatatora faktur VAT za eksploatację sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu Gmina, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją budowy przyłączy do sieci kanalizacyjnych.

Zdaniem Gminy, w związku z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatku (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), nie ma możliwości odliczenia VAT. Poza tym, zgodnie z art. 5 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług, a Gmina nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie będzie pobierać żadnych opłat za odprowadzanie ścieków od ostatecznych odbiorców usług, jak i eksploatatora. Wykonanie inwestycji nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl