ITPP3/443-4/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-4/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina pełni funkcję lidera i realizuje projekt, dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet 4 Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działanie 4.2 Rewitalizacja miast. Partnerem Gminy w projekcie jest Powiat. Zasady współpracy między liderem i partnerem określa szczegółowo Porozumienie z dnia 7 września 2009 r. Powiat przekazuje Gminie środki finansowe w formie dotacji celowej na zadanie realizowane na podstawie Porozumienia, jako wniesienie wkładu własnego, dotyczącego posiadanego udziału własności. Powiat nie jest obciążany fakturami VAT, rachunkami z tytułu wykonywanych prac. W ramach inwestycji zostanie wykonana: przebudowa fontanny, przebudowa ciągów pieszych i schodów na terenie parku, odwodnienie nawierzchni ciągu pieszego, wykonanie nowych nasadzeń, mała architektura w postaci ławek i koszy na śmieci, przebudowa publicznego kortu tenisowego wraz z wymianą słupów oświetleniowych, instalacja urządzeń zabawowych dla dzieci, budowa podświetlanej fontanny, wykonanie elementu rzeźbiarskiego, słupków betonowych, przebudowa nawierzchni placu, instalacja wodna i kanalizacyjna, budowa oświetlenia placu, przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego, przebudowa i rozbudowa parkingu, wyburzenie ciągu murowanych garaży, odwodnienie i oświetlenie terenu. Właścicielem wytworzonego majątku po zakończeniu realizacji projektu będzie Gmina i Powiat w następującym podziale: na terenie Parku i na terenie Placu - Gmina, a na terenie wokół urzędów - po 50% wytworzonej wartości majątku Gmina i Powiat.

Po zakończeniu realizacji projektu zarządzać nim będą Gmina i Powiat w zakresie, w jakim sfinansowały swój udział. Nakłady na wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem inwestycji pokrywane będą z budżetu Gminy i Powiatu, w zakresie w jakim sfinansowały swój udział. Oprócz kosztów dotyczących robót budowlanych w Parku, na Placu oraz na terenie wokół budynku urzędów, we wniosku o dofinansowanie znajdują się również koszty: wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, kopii mapy ewidencyjnej, opracowanej informacji do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, opracowanego Studium wykonalności, audytu zewnętrznego, promocji projektu, wynagrodzenie inspektora nadzoru inwestorskiego.

Wnioskodawca wskazuje także, iż Gmina nie będzie w ramach tej inwestycji prowadzić działalności opodatkowanej. Ponadto, Gmina zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zainteresowany dodaje ponadto, iż w oparciu o powstającą w ramach opisanego projektu infrastrukturę nie będą zawierane żadne umowy cywilnoprawne obejmujące osiąganie dochodów w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest przedstawione poniżej stanowisko, dotyczące braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego, nad podatkiem naliczonym, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwrot bądź obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Gminie nie przysługuje także prawo do zaksięgowania nie odliczonego podatku od towarów i usług w koszty uzyskania przychodu, ponieważ jako jednostka samorządowa, na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza realizować projekt (inwestycję) dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach inwestycji zostanie wykonana przebudowa fontanny, przebudowa ciągów pieszych i schodów na terenie parku, odwodnienie nawierzchni ciągu pieszego, wykonanie nowych nasadzeń, mała architektura w postaci ławek i koszy na śmieci, przebudowa publicznego kortu tenisowego wraz z wymianą słupów oświetleniowych, instalacja urządzeń zabawowych dla dzieci, budowa podświetlanej fontanny, wykonanie elementu rzeźbiarskiego, słupków betonowych, przebudowa ciągów pieszych i nawierzchni placu, instalacje wodna i kanalizacyjna, budowa oświetlenia placu, przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego, przebudowa i rozbudowa parkingu, wyburzenie ciągu murowanych garaży, odwodnienie i oświetlenie terenu. We wniosku o dofinansowanie znajduje się również koszt wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, koszt kopii mapy ewidencyjnej, koszt opracowanej informacji do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, koszt opracowanego Studium wykonalności, koszt audytu zewnętrznego, koszt promocji projektu, wynagrodzenie inspektora nadzoru inwestorskiego na terenie wokół budynku urzędów, na Placu oraz w Parku. Wnioskodawca wskazuje także, iż Gmina nie będzie w ramach tej inwestycji prowadzić działalności opodatkowanej. W oparciu o powstającą w ramach projektu infrastrukturę nie będą zawierane żadne umowy cywilnoprawne obejmujące osiąganie dochodów w zakresie podatku od towarów i usług.

Gmina wskazuje także, iż zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego, nad podatkiem naliczonym, w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż obniżenie bądź zwrot kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie należy wskazać, że Gmina nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl