ITPP3/443-39/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-39/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zarząd (Z.) - jednostka organizacyjna Powiatu (Beneficjenta zadania) realizuje zadanie pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej...". Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Powiat umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego z EFRR zawarł dnia 28 września 2010 r. Wartość projektu wynosi 1988873,23 zł, a środki europejskie stanowią 1387584,26 zł. Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi powiatowej.... Wnioskodawca wskazuje, iż brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż jako jednostka organizacyjna powiatu realizuje zadania publiczne. Zarząd w związku z tą inwestycją nie uzyskuje żadnych dochodów - projekt nie generuje dochodu i nie ma związku z Jego działalnością opodatkowaną. Ponadto, Zainteresowany wskazuje, że za przejazd wyremontowanym odcinkiem nie będą pobierane opłaty. Wydatki w zakresie podatku VAT poniesiono zgodnie z zasadami RPO - podatek VAT jako niepodlegający odliczeniu został zakwalifikowany do dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Zarząd posiada prawo do obniżenia należnego podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Zarząd nie posiada prawa do obniżenia naliczonego podatku VAT w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług w związku z opisaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej..." dofinansowany ze środków unijnych. W wyniku realizacji projektu został przebudowany ciąg dróg powiatowych o długości 3294,53 mb. Zdaniem Wnioskodawcy brak możliwości obniżenia podatku od towarów i usług wynika z faktu, iż jako jednostka organizacyjna powiatu realizuje zadania publiczne. Ponadto, Zarząd wskazuje, iż nie uzyskuje w związku z tą inwestycją żadnych dochodów - projekt nie generuje dochodu i nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Dodatkowo, za przejazd wyremontowanym odcinkiem nie będą pobierane opłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Końcowo informuje się także, iż w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawnej kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl