ITPP3/443-383/14/MD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-383/14/MD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna... (dalej jako "Stowarzyszenie") jest organizacją pozarządową, posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z Rozdziałem II (ust. 4) Statutu Stowarzyszenia "Cele i sposoby działania", jednym z celów... jest rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Zadania te, zgodnie z § 10 ust. 6 Statutu, Stowarzyszenie realizuje poprzez m.in. "...". Wszelką działalność statutową, w tym usługi w ww. zakresie Stowarzyszenie wykonuje nieodpłatnie.

Stowarzyszenie zamierza zrealizować zadanie pn. "..." na działce nr... położonej w obrębie geodezyjnym.... Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców... poprzez wyposażenie i nagłośnienie świetlicy oraz integracja społeczności lokalnej podczas wspólnych spotkań i szkoleń. Operacja przyczyni się także do rozwijania aktywności społeczności lokalnej poprzez zwiększenie możliwości korzystania z pomieszczeń świetlicy. Stowarzyszenie włada nieruchomością objętą inwestycją na podstawie umowy użyczenia nieruchomości, zawartej dnia 15 listopada 2012 r. z właścicielem, tj. Gminą.... Aby pozyskać wsparcie finansowe, w dniu 30 grudnia 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Formą pomocy jaką Stowarzyszenie ma uzyskać z ww. programu jest refundacja kosztów kwalifikowalnych. Koszty te obejmują również podatek od towarów i usług, jeżeli nie ma możliwości jego odzyskania. Do kosztów kwalifikowalnych zaliczono we wniosku o przyznanie pomocy VAT wynikający z planowanych zakupów. W ramach zadania Stowarzyszenie planuje dokonać następujących zakupów:

1.

sprzęt nagłaśniający, w skład którego wchodzą następujące elementy:

* kompaktowy system dyskusyjny...;

* zestaw aparatury nagłaśniającej świetlicę (kolumny głośnikowe naścienne, wzmacniacz z mikserem i odtwarzaczem MP3);

* rejestrator cyfrowy;

* mikrofony bezprzewodowe;

2.

laptop;

3.

projektor;

4.

ekran projekcyjny;

5.

stoły;

6.

krzesła;

7.

rolety okienne

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jego statutowa działalność nie podlega opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenie nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Usługi nabyte w związku z realizacją planowanego projektu dotyczyć będą nieodpłatnego świadczenia usług w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Nie będą zatem wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii możliwości zwrotu podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarowi usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni - zgodnie 2 art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych VAT. Nie posiada więc statusu "płatnika" tego podatku, nie figuruje w ewidencji "płatników" VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Opodatkowaniu VAT podlegają jedynie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wszelkie dziedziny i formy działalności Stowarzyszenia natomiast mają charakter nieodpłatny. Opisane zadanie związane jest z nieodpłatną działalnością statutową Stowarzyszenia.

W ocenie Stowarzyszenia, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "...", które zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym, oraz w związku z tym, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego - zdaniem Stowarzyszenia - nie będzie miało podstaw do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tutejszy organ końcowo wskazuje, że powołane przez Stowarzyszenie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i 88 ust. 4 ustawy zostały znowelizowane z dniem 1 stycznia 2014 r. Powołanie przez Stowarzyszenie poprzedniego brzmienia tych regulacji pozostaje jednak bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl