ITPP3/443-379/14/MD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-379/14/MD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego w związku z realizacją projektów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (1 projekt) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (4 projekty) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektów.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania "..." (dalej jako "Stowarzyszenie") jest stowarzyszeniem gmin działającym non-profit, a ewentualne zyski przeznaczane są na działalność statutową. Od dnia 7 lipca 2014 r. Stowarzyszenie zostało wpisane do rejestru czynnych podatników VAT w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Stowarzyszenie obecnie realizuje poniższe projekty:

1. projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 "...". Projekt dotyczy poniższych działalności:

1.1.nieodpłatne usługi informacyjne związane z pozyskiwaniem środków z PROW 2007-2013;

1.2.udzielanie dotacji na lokalne przedsięwzięcia wpisujące się w Lokalną Strategię Rozwoju środki przekazane do LGD w ramach PROW są rozdysponowywane wśród lokalnych beneficjentów;

1.3.działanie promocyjne i informacyjne dotyczące obszaru działania LGD oraz o Lokalnej Strategii Rozwoju

W powyższym projekcie oprócz dotacji nie są generowane żadne przychody związane z jego realizacją.

2. projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podziałanie 7.2.2 pt. "...", polegający na funkcjonowaniu w jego strukturze Centrum... i realizacji poniższych działań na rzecz osób bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem społecznym:

2.1.szkolenia dla zagrożonych wykluczeniem społecznym;

2.2.organizacja staży zawodowych;

2.3.doradztwo zawodowe i psychologiczne;

2.4.pośrednictwo pracy;

2.5.prowadzenie świetlicy środowiskowej dla dzieci osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

2.6.poszukiwanie i testowanie źródeł finansowania CIS.

W powyższym projekcie oprócz dotacji nie są generowane żadne przychody związane z jego realizacją.

3. projekt w ramach POKL, poddziałanie 2.1.1 pt. "..." polegający na realizacji:

3.1.szkoleń dla przedsiębiorstw i pracowników przedsiębiorstw z branży turystycznej w zakresie rozwiązań proekologicznych w przedsiębiorstwach turystycznych (prawo, rozwiązania energooszczędne, gospodarka odpadami, ekoturystyka itp.);

3.2.doradztwa dla przedsiębiorstw i pracowników przedsiębiorstw z branży turystycznej w zakresie rozwiązań proekologicznych w przedsiębiorstwach turystycznych.

W powyższym projekcie oprócz dotacji nie są generowane żadne przychody związane z jego realizacją.

4. projekt w ramach POKL, poddziałanie 3.4.3 pt. "..." polegający na:

4.1.realizacji praktyk zawodowych dla nauczycieli.

W powyższym projekcie oprócz dotacji nie są generowane żadne przychody związane z jego realizacją.

5. projekt w ramach POKL pt. "...", działanie 1.5 oraz jako partner (czyli podmiot współrealizujący projekt, do którego stosują się te same reguły co do lidera projektu, czyli beneficjenta) projekty pt. "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...". Wszystkie powyższe projekty polegają na:

5.1.prowadzeniu placówek żłobkowych i świadczeniu usług opiekuńczych dla dzieci do lat 3.

W powyższym projekcie oprócz dotacji, są generowane przychody w postaci opłat od rodziców, które stanowią wkład własny w projekcie.

Wszystkie ww. projekty i realizowane w ich ramach działania są z zasady niedochodowe, czyli nie generują nadwyżki finansowej. Środki finansowe otrzymywane są tylko do wysokości ponoszonych kosztów. Stowarzyszenie nie odlicza podatku naliczonego od kupowanych towarów i usług w ramach powyższych działań i projektów. W związku z tym VAT jest kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanych działań i projektów i podlega pełnej refundacji ze środków publicznych (PROW, POKL). VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko kiedy nie ma możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu do wniosku zadano następujące pytania.

* Czy z uwagi na fakt wpisania Stowarzyszenia do rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie ma możliwość odliczania i odzyskania podatku naliczonego od kosztów zakupu towarów i usług związanych bezpośrednio z realizowanymi działaniami i projektami wymienionymi w punktach 1.1-1.3, 2.1-2.6, 3.1-3.2, 4.1, jeśli tak - to z którymi (dotyczy stanów faktycznych 1-4).

* Czy z uwagi na fakt wpisania Stowarzyszenia do rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług oraz fakt pobierania opłat od rodziców, Stowarzyszenie ma możliwość odliczania i odzyskania podatku naliczonego od kosztów zakupu towarów i usług związanych realizacją projektów (dotyczy stanu faktycznego 5).

Zdaniem Stowarzyszenia:

1.

z uwagi na nieprowadzenie sprzedaży opodatkowanej nie przysługuje mu prawo do odliczania podatku od towarów i usług, a otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektów nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektów nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, a co za tym idzie podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w ww. projektach.

2.

z uwagi na zwolnienie - zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług - usług opieki na dziećmi do lat 3, dokonywane przez Stowarzyszenie zakupy związane z realizacją projektów nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i nie przysługuje prawo do odliczania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656), regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Według art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Analiza ww. regulacji jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one celowe i jednocześnie związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnej usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy dofinansowanie jest związane z dostawą lub świadczeniem usługi, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenie obniżonej, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie, bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro usługi i towary nabywane w ramach realizowanych projektów (działań) nie są (i nie będą) wykorzystywane - jak wynika z wniosku - do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie zmienia tego również fakt otrzymywania przez Stowarzyszenie dotacji podmiotowej). W konsekwencji nie ma ono możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanych projektów. Ponadto Stowarzyszeniu nie przysługuje (nie będzie przysługiwało) prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Należy przy tym zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna:

* nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zagadnienie to bowiem regulują przepisy dotyczące zasad korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;

* rozstrzyga wyłącznie kwestię objętą pytaniami, tj. prawo do odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego, natomiast nie dotyczy innej tematyki poruszonej we wniosku (w tym stosowania zwolnienia od podatku do usług opieki na dziećmi do lat 3), gdyż nie była ona przedmiotem postawionych pytań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl