ITPP3/443-370/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-370/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 października 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 października 2009 r. Wnioskodawca (prowadzący gospodarstwo rolne, czynny podatnik VAT) nabył w formie aktu notarialnego następujące nieruchomości rolne niezabudowane:

* składającą się z trzech działek gruntu o łącznej powierzchni 4,60 ha;

* składającą się z jednej działki gruntu o powierzchni 4,24 ha;

* składającą z dwóch działek gruntu o łącznej powierzchni 5,53 ha.

Ww. nieruchomości weszły w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. W 2012 r. wszystkie działki gruntowe zostały scalone. Wnioskodawca zamierza w 2013 r. wydzielić z powierzchni nabytego gruntu rolnego 38 działek i dokonać ich odpłatnego zbycia. Sprzedaż ta nie będzie związana z działalnością gospodarczą. Przy i po sprzedaży działki nie utracą charakteru rolnego. Wnioskodawca nabył działki w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego (produkcji roślinnej). Począwszy od dnia nabycia wymienione we wniosku działki rolne wykorzystywane były do produkcji roślinnej. Ww. działki nie były przedmiotem najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze. Grunty są sklasyfikowane na podstawie ewidencji gruntów. W ewidencji gruntów są sklasyfikowane jako grunty rolne i leśne. W taki sposób są również wykorzystywane. Na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków grunty zostały sklasyfikowane jako:

* działki o powierzchni 4,60 ha - grunty orne, pastwiska trwałe, łąki, oraz grunty leśne i lasy, nieużytki;

* działki o powierzchni 4,24 ha jako łąki trwałe, pastwiska i nieużytki;

* nieruchomość niezabudowana o powierzchni 5,53 ha grunty orne, rowy, lasy i grunty leśne.

W najbliższych latach nie przewiduje się zmiany klasyfikacji gruntów. Do dnia dzisiejszego nie uchwalono planu zagospodarowania terenu. W najbliższych latach nie przewiduje się uchwalenia planu zagospodarowania terenu. Do dnia dzisiejszego nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu. Ponadto do dnia sporządzenia wniosku nie występowano o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. W najbliższych latach nie przewiduje się wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

Wnioskodawca stwierdził ponadto, że nie uzbrojono gruntu, nie zamieszczono ogłoszenia dotyczącego sprzedaży gruntów w prasie, w Internecie, ani w biurze pośrednictwa nieruchomości. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości, które planuje sprzedać w przyszłości.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego uiszcza podatek rolny i leśny. Korzysta z dopłat rolnych. Wnioskodawca zamierza sprzedać grunt rolny wchodzący w skład gospodarstwa rolnego. Po dokonaniu sprzedaży grunt nie utraci charakteru rolnego.

W przeszłości Wnioskodawca nabywał inne nieruchomości. M.in. w 2001 r. nabył nieruchomość mieszkalną, którą sprzedał w 2008 r. W 2005 r. nabył lokal mieszkalny w K. Nieruchomość ta została zbyta w 2008 r. Od tych transakcji uiścił podatek dochodowy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Następnie w 2008 r. Wnioskodawca nabył dom stanowiący gospodarstwo rolne o powierzchni 0,5 ha. Nieruchomość tą sprzedał w 2011 r. Pomiędzy rokiem 2007 a 2009 nabył m.in. 20,75 ha fizycznych oraz 5,25 ha przeliczeniowych, które posiada na moment sporządzenia wniosku o interpretację.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano m.in. następujące pytanie.

Czy dostawa działek rolnych niezabudowanych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy spełnieniu wszystkich warunków ustawowych dostawa działek rolnych będzie zwolniona od podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawa o podatku od towarów i usług - zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku, dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega dostawa terenów budowlanych. Zwalnia się natomiast od opodatkowania dostawę towarów innych niż budowlane.

W słowniku pojęć legalnych (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT), ustawodawca zdefiniował pojęcie terenów budowlanych. Przez teren budowlany rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W związku z tym, że dostawa gruntów rolnych nie jest przeznaczona pod zabudowę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl