ITPP3/443-36/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-36/11/ZG

Rodzaj dokumentu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Sygnatura

ITPP3/443-36/11/ZG

Data

2011.04.07

Autor

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat

Podatek od towarów i usług -> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe -> Odliczenie i zwrot podatku -> Odliczenie podatku

Słowa kluczowe

czynności opodatkowane

odliczenie podatku

odpłatność

odzyskanie podatku

Istota interpretacji

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, po stronie wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Majówka z rybką!" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Majówka z rybką!".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków Zrównoważonego Rozwoju Sektora Rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich w ramach Środka 3.4. "Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne" PO Ryby 2007 - 2013 na realizację zadania pod nazwą "Majówka z rybką!".

Celem realizacji projektu będzie doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów rybnych poprzez zwiększenie świadomości odbiorców o ich walorach zdrowotnych. W ramach tego projektu zostanie zorganizowana impreza o charakterze rekreacyjnym, której głównym celem będzie promocja ryb oraz produktów rybnych. Kampania promocyjna skierowana będzie do dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy poprzez organizację konkursów o tematyce rybnej, dostarczania artykułów promujących spożycie ryb oraz degustacje potraw rybnych podczas trwania imprezy. Impreza skierowana będzie do ogółu mieszkańców Gminy oraz przybyłych gości.

Degustacje i konkursy będą dostępne dla wszystkich przybyłych mieszkańców i gości i będą miały charakter nieodpłatny. Wydatki, które będą ponoszone na realizację kampanii reklamowej i działań promocyjnych nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast potrawy podczas degustacji będą wydawane nieodpłatnie. Realizowany projekt nie będzie generował zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując projekt pod nazwą "Majówka z rybką!" może odliczyć podatek od towarów i usług i tym samym uznać podatek VAT jako koszt kwalifikowany przy aplikowaniu o środki.

Zdaniem Wnioskodawcy festyn pod hasłem "Majówka z rybką!" będzie rodzajem kampanii promocyjnej dotyczącej spożycia ryb i produktów rybnych. Celem głównym będzie doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów rybnych poprzez zwiększanie świadomości odbiorców o ich walorach. Natomiast celem dodatkowym będzie wzrost spożycia ryb wśród społeczności lokalnej, a także podkreślenie znaczenia ryb w ich codziennej diecie, wskazanie wartości odżywczych, ich roli w prawidłowym odżywianiu oraz walorów smakowych.

Kampania reklamowa skupiona na środkach masowego przekazu skierowana będzie do wszystkich mieszkańców Gminy oraz zaproszonych gości. Gmina jako zarejestrowany podatnik podatku VAT jest podatnikiem czynnym, lecz działania promocyjne nie będą opodatkowane podatkiem VAT, ponieważ działania w projekcie będą ogólnodostępne, nieodpłatne oraz skierowane do odbiorcy zbiorowego, dlatego - w ocenie Wnioskodawcy - nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją kampanii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż zrealizowana inwestycja będzie nieodpłatna dla mieszkańców, w związku z czym nie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem w związku z faktem, iż zrealizowana inwestycja będzie nieodpłatna, nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, więc zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl