ITPP3/443-35/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-35/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa, przebudowa i rozbudowa infrastruktury..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa, przebudowa i rozbudowa infrastruktury...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w związku z planowaną inwestycją pn. "Budowa, przebudowa i rozbudowa infrastruktury..." zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Podstawowym celem projektu jest zrównoważony rozwój infrastruktury służącej wypoczynkowi oraz pobudzaniu turystyki opartej o endogeniczne cechy strefy przyjeziornej.

W ramach projektu wybudowany zostanie Deptak Południowy w formie pomostu na palach stalowych, łączący Bulwar z ulicą P. zlokalizowaną po drugiej stronie Jeziora i biegnącą tamtędy aleją. Przewiduje się również zagospodarowanie terenu położonego w południowej części Bulwaru, pomiędzy ul. T. ul. B., a terenami poprzemysłowymi i brzegiem Jeziora. Obecnie ten podmokły obszar jest mało dostępny dla mieszkańców i charakteryzuje się niską wartością estetyczną.

Po uprzednim przygotowaniu gruntu i umocnieniu brzegu jeziora, w miejscu tym powstanie plac kwiatowy oraz strefa aktywnego wypoczynku - plac zabaw dla dzieci. Ponadto w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia w sąsiedztwie terenów Klubu wykonany zostanie slip do wodowania niewielkich jednostek pływających. Budowa tego typu infrastruktury sprzyja popularyzacji i rozwojowi turystyki wodnej.

Poprawa stanu infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej będąca rezultatem projektu przyczyni się do wzrostu atrakcyjności miasta jako miejsca sprzyjającego wypoczynkowi i rekreacji. Zagospodarowanie terenów przyjeziornych stanowi istotny element rozwoju miasta w oparciu o jego naturalne walory turystyczno-wypoczynkowe.

Miasto jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z planowanej inwestycji, ponieważ czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje w ramach prowadzonej działalności są: wieczyste użytkowanie gruntów, dzierżawa gruntów, sprzedaż mienia komunalnego oraz zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi. Wymienione wyżej opodatkowane czynności nie mają związku z planowaną inwestycją, a ponadto w ramach przedmiotowej inwestycji Miasto nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na podstawie zasad określonych w rozdziale IX rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do § 21 ww. rozporządzenia uznało, że pozyskane na realizację przedmiotowego projektu środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Z tytułu zrealizowanego projektu Miasto nie będzie uzyskiwać przychodów, a także zawierać w związku z tą inwestycją umów cywilnoprawnych. Z brzmienia § 6 ust. 1 Statutu Miasta wynika, że celem Gminy Miasta jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT, jeśli brak będzie czynności opodatkowanych i nie zaliczany będzie podatek naliczony wynikający z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych w związku z przedmiotową inwestycją i nie będzie zaliczało podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów. Podatek naliczany jest jedynie od wieczystego użytkowania gruntu i sprzedaży mienia komunalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) wymienionej ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, planuje realizację inwestycji polegającej na wybudowaniu deptaku w formie pomostu łączącego istniejącą infrastrukturę, a ponadto zagospodarowanie terenu położonego w południowej częścią bulwaru, pomiędzy ulicą T., ul. B., a terenami poprzemysłowymi i brzegiem Jeziora.

Wnioskodawca wskazuje, iż ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług np. wieczyste użytkowanie gruntów, dzierżawa gruntów, sprzedaż mienia komunalnego oraz zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi. Jednakże wymienione czynności nie mają związku z planowaną inwestycją, a ponadto w ramach opisanej inwestycji Miasto nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż dofinansowanie nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto w opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych - w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania niniejszej interpretacji - w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl