ITPP3/443-34/14/MD - Powstanie obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług do dostaw płatka PET zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 38.32.33.0.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-34/14/MD Powstanie obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług do dostaw płatka PET zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 38.32.33.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw płatka PET (PKWiU 38.32.33.0) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw płatka PET.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

T. (dalej Spółka), w ramach działalności prowadzonej zgodnie z PKD 38.32.Z "Odzysk surowców z materiałów segregowanych", zajmuje się m.in. przerobem opakowań wyprodukowanych z politereftalanu/izoftalanu etylenu na płatek. Proces technologiczny przerobu ww. opakowań na płatek rozpoczyna się od pozyskania butelek PET od firm zajmujących się segregacją odpadów komunalnych. Odpady PET sprasowane w bele (po uprzednim usunięciu na stole rozładowczym drutów) podawane są taśmociągiem wznoszącym bezpośrednio do rozbijaka bel, gdzie zostają rozdzielone. Następnie za pomocą ślimaka dozującego transportowane są na taśmociąg wznoszący, który transportuje butelki do sekcji oddzielania folii. Następnie butelki trafiają na taśmociąg wznoszący transportujący je do sekcji sortowania ręcznego. W sekcji tej butelki zostają ręcznie przebrane w celu usunięcia z ich frakcji materiałów obcych. Następnie butelki trafiają na taśmociąg przyspieszający służący separacji w sposób pneumatyczny innych niż PET materiałów z tworzyw. Kolejnym elementem procesu jest transport butelek do sekcji mycia wstępnego, a następnie sekcji rozdrabniania i mycia zgrubnego. Głównym modułem tej sekcji jest młyn tnąco-rozdrabniający na mokro. Po rozdrobnieniu materiał zostaje przetransportowany do wirówki, a następnie do separatora wstęgowego, gdzie płatki PET i PO zostają uwolnione od małych cząsteczek etykiet, papieru, pyłu i innych materiałów lotnych. Następnie płatki przenoszone są do cyklonu sekcji rozdzielczej, gdzie dostarczony materiał podlega wymieszaniu z wodą. Następnie pompa transportuje jednorodną mieszankę do zbiornika separacji, gdzie następuje odseparowanie od płatków PET od innych tworzyw oraz materiałów obcych. Dalej płatki PET kierowane są przez cyklon do sekcji pralek, gdzie zostają oczyszczone z klejów i zanieczyszczeń oraz odwirowane. Suchy materiał transportowany jest do sekcji pralki wtórnej zimnej. Później płatki zostają przetransportowane do sekcji rozdzielczej. Na końcu separator wstęgowy ponownie czyści płatki PET. Materiał trafia na rynnę wibracyjną, gdzie odsiane zostają ponadnormatywne ziarna oraz następuje rozdzielenie materiału na pojedyncze cząstki. Na bębnie magnetycznym następuje oddzielenie materiałów obcych. Tak przygotowany materiał jest transportowany do stacji napełniania.

Płatek powstający w wyniku opisanego procesu technologicznego jest przez jego nabywców stosowany do produkcji regranulatów, folii, taśm, włókien, etc.

Pismem z dnia 14 października 2013 r. Spółka wstąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wyrażenie opinii klasyfikacyjnej poprzez nadanie symbolu - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - dla wyrobu "płatek PET". W odpowiedzi otrzymanej w dniu 14 stycznia 2014 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) wymieniony w piśmie Spółki wyrób "płatek PET", powstały w wyniku pocięcia butelek PET, mieści się w grupowaniu PKWiU 38.32.33.0 "Surowce wtórne z tworzyw sztucznych".

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej "ustawa o VAT").

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma obowiązek stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia (reverse charge) w stosunku do wyrobu zaklasyfikowanego - według zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - do grupowania PKWiU 38.32.33.0 "Surowce wtórne z tworzyw sztucznych" oraz czy taka klasyfikacja jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W konsekwencji powyższego również od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby stosowania przepisów ustawy o VAT stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Załącznik nr 11 do ustawy o VAT, zawierający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, pod poz. 40 wymienia "Surowce wtórne z tworzyw sztucznych", oznaczone symbolem PKWiU 38.32.33.0. W tym stanie rzeczy, skoro płatek wytwarzany przez Spółkę mieści się - według opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi - w grupowaniu PKWiU 38.32.33.0, jego dostawa dokonywana przez Spółkę, jako nie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, powinna być rozliczana przez nabywcę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Zastosowanie znajdzie zatem mechanizm tzw. odwróconego obciążenia podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 do ustawy określający wykaz towarów, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2013 r. - m.in.:

(...)

37.

38.32.2 - Surowce wtórne metalowe;

38.

38.32.31.0 - Surowce wtórne ze szkła;

39.

38.32.32.0 - Surowce wtórne z papieru i tektury;

40.

38.32.33.0 - Surowce wtórne z tworzyw sztucznych;

41.

38.32.34.0 - Surowce wtórne z gumy.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zajmuje się m.in. przerobem opakowań wyprodukowanych z politereftalanu/izoftalanu etylenu na płatek PET. Jest on stosowany do produkcji regranulatów, folii, taśm, włókien, etc. Na wniosek Spółki, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) wymieniony w piśmie Spółki wyrób "płatek PET", powstały w wyniku pocięcia butelek PET, mieści się w grupowaniu PKWiU 38.32.33.0 "Surowce wtórne z tworzyw sztucznych". Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawa płatka PET dokonywana przez Spółkę nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostaw płatka PET.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy stanowisko Spółki, że do sprzedaży jej wyrobu, tj. płatka PET, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 38.32.33.0 stosować należy od dnia 1 października 2013 r. mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdyż produkt ten został wymieniony (od tej daty) w poz. 40 załącznika nr 11 do ustawy. Należy jednak zastrzec, że warunkiem koniecznym stosowania tego mechanizmu jest także odpowiedni status podatkowy nabywców płatka PET. Muszą oni być podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy (por. art. 17 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy).

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji wyrobu dokonanej przez Spółkę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Spółka poprawnie zakwalifikował sprzedawany przez siebie wyrób do grupowania PKWiU 38.32.33.0. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl