ITPP3/443-321/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-321/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.:"XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podpisze umowę, na mocy której otrzyma pomoc z publicznych środków krajowych i wspólnotowych na realizację operacji, w ramach PROW 2007-2013, oś 4 Leader, działanie 4.1, "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów. Zrealizuje zadanie pn.:"XXX", którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców, poprzez zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych, kultywowanie lokalnych tradycji oraz promocję obszaru LGD. Jest to organizacja imprez, podczas których poniesione zostaną następujące wydatki: koszty animatora kultury, koszty zakupu licencji dla filmów, wyświetlanych bezpłatnie dla mieszkańców w plenerze, zakup spektakli teatralnych, wynajem rzutnika, ekranu wraz z jego obsługą. Wszystkie atrakcje, w ramach niniejszego programu, będą bezpłatne dla uczestników. Wydatki związane z realizacją niniejszego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług i będą zrefundowane w ramach PROW 2007-2013. Wnioskodawca we wniosku o płatność będzie wykazywał o objęcie kosztami kwalifikowanymi (podlegającymi refundacji) kwoty podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług, bądź odliczenia tego podatku z tytułu zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany jako podatnik oraz nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych uważa, że nie ma możliwości odzyskania VAT przy realizacji ww. projektu. Z uwagi na brak możliwości odzyskania VAT, Wnioskodawca wystąpi o zrefundowanie tego podatku w ramach kosztów kwalifikowanych ze środków pomocowych. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania). Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został, naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi).

Zakupy dokonywane w ramach realizacji przedmiotowego zadania, w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl