ITPP3/443-310/13/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-310/13/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (wpływ 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania "ziołowych produktów do palenia" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania "ziołowych produktów do palenia".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany zamierza importować z Indii i sprzedawać na terenie kraju "ziołowe wyroby do palenia" - papierosy ziołowe o właściwościach leczniczych (typu "...") wyłącznie w celach medycznych. Opis produktu: wymiary: długość 7,8-8 cm, średnica 0,6 cm (przy filtrze) 1 cm (na końcu), kształt nieregularny, spłaszczony owal, filtr plastikowy (ustnik) - 5 cm długości, bez nikotyny, bez tytoniu, bez substancji smolistych, wykonany ręcznie w drodze prostej nieprzemysłowej obróbki i niewymagający dalszego przetwarzania przemysłowego, zrolowany i nadający się do palenia w tej postaci, lecz nie będący cygarem ani cygaretką. Wnioskodawca wskazuje, że zrolowany w liść "Diospyros Melanoxylon" posiada właściwości lecznicze ze względu na zawartość flawonów. Z racji farmakologicznego działania nazywa się je witaminą "P". Liście mają działanie: przeciwutleniające, antyoxydacyjne, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe, antyagreacyjne, spazmolityczne, moczopędne, detoksykujące, przeciwarytmiczne, hipotensyjne, uszczelniające naczynia oraz inne (wg badań prof. dr hab. H. C. z Katedry i Zakładu Biochemii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego). Flawony występują głównie z zbożach i ziołach. Ich aktywność biologiczna daje perspektywy i zastosowanie nie tylko jako ziół wykorzystywanych w tradycyjnej medycynie ludowej, ale również jako naturalnych leków w terapii różnych chorób (np. miażdżycy tętnic, osteoporozy, cukrzycy i pewnych nowotworów). Liście zebrane latem są suszone 3-6 dni. Wewnątrz znajduje się mieszanka ziołowa. Jest to ekstrakt z trzciny cukrowej całkowicie naturalny i bezpieczny dla zdrowia. Posiada dobroczynny wpływ na serce, polepszenie funkcji mięśni oraz prowadzi do regeneracji całego organizmu. Spalanie ekstraktu powoduje również obniżenie poziomu cholesterolu, co jest ważne dla osób odzwyczajających się od tytoniu i nikotyny (jest to efekt medyczny i zapobiegawczy powstawaniu zbyt wysokiej ilości insuliny we krwi u osób rzucających nałóg). Domieszki smakowe są ekologiczne i w 100% naturalne, np. suszone maliny, wanilia, cynamon, zielona herbata. Produkt nie jest zrolowany w bibułę papierosową. Wnioskodawca klasyfikuje opisane wyroby do kodu CN 3004 jako wyrób medyczny, który nie podlega akcyzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane ziołowe produkty do palenia o właściwościach leczniczych (typu "BEEDI") są objęte podatkiem akcyzowy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, opisany produkt nie powinien być objęty podatkiem akcyzowym. Powyższe wynika z formy i składu wyrobu: bez tytoniu, nikotyny, substancji smolistych. Z kolei, ekstrakt z trzciny cukrowej oraz liść "Diospytos Melanoxylon" jako element rolujący - posiadają właściwości lecznicze i zapobiegające, a więc produkt będzie wykorzystywany wyłącznie w celach medycznych. W ocenie Wnioskodawcy, palenie zdrowotnych wyrobów będzie miało znaczący wpływ na zdrowie społeczeństwa, mniejszy procent zachorowalności na choroby związane z paleniem tradycyjnych wyrobów zawierających: tytoń, nikotynę i substancje smoliste, a bez substancji leczniczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W myśl ust. 2 cyt. artykułu, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

1. Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów - art. 98 ust. 3a ustawy.

W myśl art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

* jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki - art. 98 ust. 7 ustawy.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych - art. 98 ust. 8 ustawy.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w uzasadnieniu wyroku z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie C-495/04, A.C. Smith-Koolhoven przeciwko Staatssecretaris van Financiën, wskazał, iż w przypadku "leczniczych papierosów ziołowych" oferowanych jako środek pomocniczy dla osób chcących rzucić palenie produkty te muszą zawierać w swym składzie substancje, których spalanie i wdychanie powodować będzie skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym. Wymienione substancje, to substancje których spalanie i wdychanie powoduje wystąpienie naukowo udowodnionych skutków medycznych o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza importować i następnie sprzedawać na terenie kraju "produkty do palenia ziołowe" - papierosy ziołowe. Opisane wyroby są zrolowane w liść "Diospyros Melanoxylon" i nadają się do palenia w tej postaci, jednocześnie nie są cygarem ani cygaretką. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż przedmiotowe wyroby nie zawierają w swoim składzie: tytoniu, nikotyny, czy też substancji smolistych, z kolei zawierają substancje o działaniu leczniczym i terapeutycznym oraz będą wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Wobec powyższego należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż opisane w zdarzeniu przyszłym "papierosy ziołowe" nie podlegają akcyzie. Nie można jednakże zgodzić się z przyjętym przez Zainteresowanego w powyższej sytuacji kryterium braku w opisanym produkcie tytoniu, nikotyny i substancji smolistych, jako przesłance nieopodatkowania akcyzą przedmiotowych wyrobów. O braku opodatkowania akcyzą decyduje bowiem fakt, że przedmiotowe wyroby nie wypełniają wskazanych w przepisach ustawy przesłanek, które decydują o uznaniu "produktów ziołowych" za wyroby tytoniowe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Stwierdzić bowiem należy, iż opisane we wniosku wyroby w przypadku, gdy nie zawierają tytoniu, ale wypełniają przesłanki określone w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy traktuje się jako papierosy i tytoń do palenia, które podlegają akcyzie.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy w pełnym zakresie - stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż lecznicze lub zapobiegawcze działanie przedmiotowych wyrobów nie może wynikać z subiektywnego przekonania importera i sprzedawcy takich wyrobów, lecz powinno być zweryfikowane i udokumentowane przez właściwe w takich sprawach podmioty.

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dowodów rzeczowych. Ponadto, tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną, dokonać oceny i ustalić rodzaj załączonych do wniosku wyrobów. Takim narzędziami bowiem dysponuje właściwy organ podatkowy w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego. W związku z tym niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl