ITPP3/443-309/13/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-309/13/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (wpływ 24 czerwca 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki komunalnej jest m.in. dostawa ciepła, wody, usuwanie nieczystości itp. Dotychczasowa działalność polegająca na dostawie ciepła była oparta o dostawy energii cieplnej wytwarzanej przez kotłownię, która stanowi składnik majątkowy Spółki. Ciepło dostarczane jest niemal w stu procentach do lokali mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej położonych na terenie w gminy. Spółka zamierza zmodernizować kotłownię i z ogrzewania gazowego przejść na ogrzewanie węglowe, gdzie głównym paliwem będzie miał węglowy. Obecnie kotłownia jest przygotowywana w zakresie modernizacji tak, aby jeszcze w tym roku kalendarzowym w okresie sezonu grzewczego można byłoby stosować paliwo w postaci węgla. Wnioskodawca wskazuje, ze w związku z powyższym jest zakładem wytwarzającym ciepło - w rozumieniu podatku akcyzowego - jako zakład energochłonny. Jako Spółka jest niezależnym przedsiębiorstwem spełniającym kryteria określone w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, natomiast udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedaży ciepła wynosić będzie niemal 100% udziału.

Pierwszy zakup wyrobów węglowych, jak również pierwsza sprzedaż ciepła powstałego w wyniku zakupionego wyrobu węglowego nastąpi w bieżącym roku kalendarzowym Struktura sprzedaży ciepła w stosunku do pozostałej sprzedaży w ogólnym obrocie spółki wynosi ok. 43%.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie miała możliwość być identyfikowana zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, jako zakład energochłonny do celów opałowych i tym samym nabyte wyroby węglowe będą zwolnione od podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym jest zakładem energochłonnym. Procent udziału wartości produkcji sprzedanej na cele zaopatrzenia mieszkańców i obiektów użyteczności publicznej w ciepło do zakupu wyrobów węglowych wynosić będzie niemal 100%. To tym samym spełniając podstawowe kryteria określone w art. 31a ust. 10 ww. ustawy dla zakładów energochłonnych może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy z tytułu nabytych wyrobów węglowych zużytych przez zakład energochłonny dla celów opałowych.

Spółka wskazane stanowisko opiera na sposobie liczenia wartości produkcji sprzedanej. W Jej ocenie, energia cieplna produkowana jest na cele opałowe przez organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną część przedsiębiorstwa; koszty i przychody związane z jej produkcją księgowane są zgodnie z zasadami ewidencji kosztów określonymi w przepisach o rachunkowości, w sposób umożliwiający ustalenie kosztów stałych i kosztów zmiennych planowanych przez przedsiębiorstwo dla poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej, z uwzględnieniem źródeł powstawania tych kosztów, co wypełnia wymogi § 12 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło. Wartość produkcji sprzedanej liczy do sprzedaży tylko ciepła dostarczanego w ramach usług komunalnych indywidualnym odbiorcom, będącymi mieszkańcami gminy lub obiektom użyteczności publicznej. Tym samym do wyliczenia współczynnika podanego w ustawie do wartości produkcji sprzedanej pomija pozostałą sprzedaż dokonywaną przez Spółkę taką jak: sprzedaż wody, sprzedaż usług usuwania nieczystości i inną. Tak liczona sprzedaż w stosunku do zakupu wyrobów węglowych wynosić będzie ok. 100% jej wartości. Zakład produkuje energię cieplną na cele opałowe od 1997 r. Zgodnie z podjętymi decyzjami od nowego sezonu grzewczego paliwo gazowe zastąpione zostanie przez tańsze paliwo węglowe. Struktura sprzedaży ciepła pozostaje bez zmian. W związku ze zmianą paliwa na węglowe pierwsze zakupy wyrobów węglowych będą miały miejsce w bieżącym roku podatkowym i nie ma możliwości określenia wartości zakupu wyrobów węglowych w roku poprzedzającym ze względu na ich brak. Jednakże wielkość sprzedaży na cele opałowe jest dokładnie znana i pozostaje bez zmian. W związku z tym wartość zakupu wyrobów węglowych również można ściśle określić. Mając na uwadze fakt, iż Spółka jest zakładem energochłonnym produkującym ciepło, uwzględniając powyższe, zwolnienie z podatku akcyzowego przy nabyciu wyrobów węglowych przysługuje Spółce już w przypadku pierwszych zakupów paliwa węglowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych; przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

3.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

4.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

5.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

6.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz.UE.L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

7.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

8.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów zwolnionych i sposób jej prowadzenia, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 196).

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Spółka nie wypełnia bowiem wymogów określonych dla podmiotu działającego jako zakład energochłonny. Zatem nie jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w 2013 r.

Przede wszystkim Spółka nie spełnia warunku w zakresie ustalenia procentowego udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej, o którym mowa w art. 31a ust. 10 ustawy. Podkreślić należy, że z brzmienia ww. przepisu wynika, że przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zatem wskazany procentowy udział ustalany jest co do zasady za rok poprzedni. W przypadku Spółki - rozpoczynającej działalność, jak wskazano we wniosku, jako zakład energochłonny w 2013 r. - udział zakupionych przez nią wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej należałoby ustalić za rok 2012.

Do ustalenia wartości produkcji sprzedanej stosuje się przepisy z zakresu statystyki publicznej. Obecnie powyższą kwestię regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2013 (Dz. U. z 2012 r. poz. 1391). Należy przy tym podkreślić, iż zasady ustalenia wartości produkcji sprzedanej określane są w przepisach ww. rozporządzenia na kolejny rok kalendarzowy. Przepisy z zakresu statystyki publicznej w podobny sposób regulowały powyższą kwestię na lata 2011 i 2012.

Wskazać także należy, że oprócz wymagań wskazanych w art. 31a ust. 10, podmiot zużywający wyroby węglowe, w tym zakład energochłonny, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Wskazana ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Reasumując, Spółka w opisanym stanie faktycznym nie spełnia warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy w 2013 r. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca rozpoczął w tym roku działalność związaną ze zużywaniem wyrobów węglowych (węgla) do celów grzewczych. Obliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej, na podstawie przepisów o statystyce publicznej, Spółka będzie mogła dokonać najwcześniej za rok 2014. W przypadku osiągnięcia odpowiedniego udziału procentowego zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej będzie mogła korzystać ze zwolnienia od akcyzy od dnia 1 stycznia 2015 r. pod warunkiem, że jako podmiot zużywający wyroby węglowe (zakład energochłonny) będzie prowadziła ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych i o ile powołane wyżej przepisy nie ulegną zmianie.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl