ITPP3/443-303/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-303/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 21 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanych działek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w... przy ul...., stanowiącej działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi nr... o pow.... ha i... o pow.... ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Przedmiotowa nieruchomość stała się własnością Województwa, co zostało potwierdzone prawomocną decyzją Wojewody z dnia 16 listopada 2001 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tej nieruchomości na rzecz Województwa w ww. księdze wieczystej.

Zgodnie z operatem szacunkowym, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 26 października 2011 r., którego aktualność została potwierdzona na dzień 10 listopada 2012 r., ww. działki położone są na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy (uchwała Rady Miejskiej z dnia 17 maja 2002 r.), przedmiotowe działki znajdują się: na terenie zainwestowania miejskiego, w strefie zabudowy... "rejon szpitala":

* rezerwa terenu;

* obszar planowanego zagospodarowania towarzyszącego funkcjonowaniu szpitala;

* obszar, dla którego sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest obowiązkowe.

Nieruchomość nie jest wpisana do rejestru zabytków, jednakże znajduje się w strefie zabudowy historycznej - strefa ochrony konserwatorskiej... "kompleks szpitalny... łącznie z dawnym gospodarstwem pomocniczym". Na nieruchomości nie ma pomników przyrody i nie jest objęta zakresem ochrony konserwatora przyrody. Nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Nie jest również położona na terenie zamkniętym w rozumieniu ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r.

Dla terenu, na którym znajdują się ww. działki, które mają być przedmiotem dostawy (sprzedaż w trybie przetargowym), nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i w momencie sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie nadal niezabudowana.

Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość położoną w...., oznaczoną jako działki o nr... i....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, położonej w...., oznaczonej jako działki o nr... i..., jest zwolniona od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, pkt 22 i pkt 33, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług uważa, że dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej położonej w...., oznaczonej jako działki o numerach:. i..., będzie zwolniona od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Wnioskodawca zaznacza, że dla terenu, na którym znajdują się ww. działki, a które mają być przedmiotem dostawy (sprzedaż w trybie przetargowym), nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Wobec powyższego dostawa działek niezabudowanych o nr... i.... będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przedmiotowy grunt nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicję terenów budowlanych ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 33, który został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. i obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W złożonym wniosku poinformowano, że Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w.... przy ul....., stanowiącej działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi nr... o pow.... ha i... o pow.... ha. Działki położone są na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, dla terenu, na którym znajdują się te działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i w momencie sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie nadal niezabudowana.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że dostawa ww. działek - jak słusznie wskazał Wnioskodawca - podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ z treści wniosku wynika, że są to grunty niezabudowane, natomiast dla terenu położenia tych działek nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy wskazanych działek - przy założeniu, że w momencie sprzedaży przedmiotowe działki nie będą przeznaczone pod zabudowę w rozumieniu powołanych przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl