ITPP3/443-292/13/AT - VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-292/13/AT VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży niezabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w miejscowości..., gmina...., obręb ewidencyjny...., oznaczonej jako działka nr... o pow.... ha. Działka nr... (po podziale m.in. dz....) stała się własnością Województwa z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja Wojewody z dnia 6 września 2004 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w.... W dniu 20 grudnia 2007 r. Wójt Gminy.... wydał decyzję o zatwierdzeniu projektu podziału działki nr... na działki nr... o pow.... ha i... o pow.... ha. Decyzja ta stała się ostateczna z dniem 6 stycznia 2008 r.

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 8 listopada 2012 r., działka nr... zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej... m2 w zabudowie zespolonej z budynkiem gospodarczym z przybudówką o powierzchni użytkowej... m2. Przedmiotowa nieruchomość znajduje się w znacznym oddaleniu od innych zabudowań mieszkalnych. Budynek wybudowany pierwotnie, jako budynek mieszkalny dla pracownika obsługującego stację pomp i monitorującego poziom wody w kanale wodnym - działka nr... od północy graniczy z kanałem wodnym "...".

W dniu 13 marca 2013 r. przeprowadzono oględziny przedmiotowej nieruchomości. W trakcie oględzin stwierdzono, że budynek mieszkalno-gospodarczy znajduje się w katastrofalnym stanie technicznym i bezpośrednio grozi zawaleniem - nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia. W związku z powyższym, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Powiecie...., decyzją z dnia 29 marca 2013 r., nakazał rozbiórkę budynku mieszkalno-gospodarczego zlokalizowanego na działce nr... w miejscowości.... gmina.... oraz uporządkowanie terenu po rozbiórce.

Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w Gminie.... część nizinna..., zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy... z dnia 27 października 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.... - część nizinna.... Według ww. planu miejscowego, działka leży w strefie... - tereny rolne. Z § 53 ww. Uchwały dla terenu, na którym znajduje się wskazana działka, wynika, że:

1. "Ustala się funkcję podstawową-tereny rolne dla obszarów oznaczonych symbolem....

2. Obszary jak w ust. 1, przeznacza się do produkcji roślinnej i zwierzęcej, według ich naturalnych predyspozycji z uwzględnieniem ustaleń § 31.

3. Dopuszcza się realizację nowych zagród w obszarach jak w ust. 1, na następujących warunkach:

1.

dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej gminy;

2.

dla gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha;

3.

dojazd wyłącznie za pośrednictwem dróg gminnych nie powiązanych bezpośrednio z drogą krajową lub drogami wojewódzkimi;

4.

dla części mieszkalnej spełnione będą warunki określone w § 19 ust. 1;

5.

uwzględnione będą ustalenia § 12 ust. 2, 4 i 5;

6.

potrzeba realizacji wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa.

4. Z lokalizacji nowych zagród wyłącza się następujące tereny:

7.

korytarze ekologiczne;

8.

międzywala rzek;

9.

pasy szerokości po 100 m od granic pasa drogi krajowej i po 50 m od granic pasa drogi wojewódzkiej z uwzględnieniem ustaleń § 17 ust. 5 i 6 w zakresie uciążliwości hałasu od dróg krajowych oraz krajowej linii kolejowej;

10.

tereny szerokości 50 m od stopy wałów przeciwpowodziowych;

11.

tereny potencjalnej lokalizacji farmy elektrowni wiatrowych TEF oraz 500 m od ich granicy.

5. Przy lokalizacji nowych zagród należy sprawdzić możliwość wykorzystania pagórków terpowych zagród nieistniejących.

6. Na terenach rolnych obejmuje się ochroną istniejącą zieleń śródpolną.

7. Na terenach rolnych dopuszcza się realizację oczek wodnych, bez prawa wykonywania stawów rybnych dla celów produkcyjnych.

8. W obrębie istniejących zagród dopuszcza się rozwój funkcji agroturystycznych, realizację dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny oraz prowadzenie działalności gospodarczej innej od produkcji rolnej, pod warunkiem, że nie naruszy to zasad ochrony krajobrazu..., a w odniesieniu do zagród historycznych zrealizowanych przed 1945 r. uzyskane zostanie uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków". Nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków, na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody, nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody. Nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.

Województwo zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość po dokonaniu ww. rozbiórki, a więc w momencie sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie niezabudowana.

Na ww. działce nie jest prowadzone gospodarstwo rolne ani gospodarstwo ogrodnicze, a grunt nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego i w dniu sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane.

Zdarzenie przyszłe:

Województwo zamierza sprzedać (po dokonaniu ww. rozbiórki) w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość położoną w miejscowości...., oznaczoną jako działka nr....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej położonej w miejscowości..., gmina...., obręb ewidencyjny...., oznaczonej jako działka nr... o pow.... ha, będzie zwolniona od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca, powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, pkt 22 i pkt 33, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług uważa, że dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej (po dokonaniu ww. rozbiórki) położonej w miejscowości...., oznaczonej jako działka nr..., będzie zwolniona od VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Wnioskodawca zauważa, że dla terenu, na którym znajduje się ww. działka, która ma być przedmiotem dostawy (sprzedaż w trybie przetargowym), został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy w.... z dnia 27 października 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.... - część nizinna.... Z zapisów tego planu wynika, iż przedmiotowa działka ujęta jest na terenach rolniczych, oznaczonych symbolem...- tereny rolne.

Zatem, w przekonaniu Wnioskodawcy, aby uznać ww. działkę za przeznaczoną pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z jego postanowieniami na danej działce została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze czy jest ona możliwa do zrealizowania.

W przekonaniu Wnioskodawcy, podobne stanowisko reprezentuje doktryna, która wskazuje, że gruntem przeznaczonym pod zabudowę jest grunt, na którym dopuszczona i możliwa jest zabudowa (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Kr 482/11).

Wprawdzie w ww. planie dopuszcza się realizację nowych zagród, ale na określonych w § 53 ust. 3 ww. Uchwały warunkach m.in.: "dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej gminy" oraz "dla gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha", zaś "potrzeba realizacji nowych zagród wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa".

Ponadto zgodnie z § 53 ust. 8 ww. Uchwały, "w obrębie istniejących zagród dopuszcza się rozwój funkcji agroturystycznych, realizację dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny oraz prowadzenie działalności gospodarczej innej od produkcji rolnej pod warunkiem, że nie naruszy to zasad ochrony krajobrazu..., a w odniesieniu do zagród historycznych zrealizowanych przed 1945 rokiem uzyskane zostanie uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków".

Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku przedmiotowego gruntu (działka nr...) ww. warunki nie są spełnione, gdyż na działce nie jest prowadzone gospodarstwo rolne ani gospodarstwo ogrodnicze, działka w dniu sprzedaży będzie niezabudowane, a więc nie będzie istniała jakakolwiek zabudowa zagrodowa, co w konsekwencji wyklucza możliwość wybudowania "w obrębie istniejących zagród dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny" oraz realizację nowych zagród dla: "gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej gminy" oraz "gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha", jeżeli potrzeba realizacji "wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa", skoro na przedmiotowej nieruchomości nie jest prowadzone gospodarstwo rolne ani gospodarstwo ogrodnicze, a powierzchnia działki nie spełnia ww. warunków. Wobec powyższego dostawa działki niezabudowanej o nr... będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przedmiotowy grunt nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ww. ustawy, gdyż nie są spełnione warunki określone w § 53 planu, wobec czego nie ma możliwości jego zabudowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicję terenów budowlanych ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 33, który został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. i obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W złożonym wniosku poinformowano, że Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej (działka nr... o pow..... ha). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 8 listopada 2012 r., działka nr... zabudowana jest budynkiem mieszkalnym. W dniu 13 marca 2013 r. przeprowadzono oględziny przedmiotowej nieruchomości. W trakcie oględzin stwierdzono, że budynek mieszkalno-gospodarczy znajduje się w katastrofalnym stanie technicznym i bezpośrednio grozi zawaleniem - nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia. W związku z powyższym, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, decyzją z dnia 29 marca 2013 r., nakazał rozbiórkę budynku mieszkalno-gospodarczego zlokalizowanego na działce nr... oraz uporządkowanie terenu po rozbiórce. Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Według ww. planu miejscowego, działka leży w strefie... - tereny rolne. Z § 53 ww. Uchwały wynika, że:

1. "Ustala się funkcję podstawową-tereny rolne dla obszarów oznaczonych symbolem....

2. Obszary jak w ust. 1, przeznacza się do produkcji roślinnej i zwierzęcej, według ich naturalnych predyspozycji z uwzględnieniem ustaleń § 31.

3. Dopuszcza się realizację nowych zagród w obszarach jak w ust. 1, na następujących warunkach:

1.

dla gospodarstw rolnych przy powierzchni areału większego od średniej wielkości gospodarstwa części nizinnej gminy;

2.

dla gospodarstw ogrodniczych przy powierzchni areału minimum 3 ha;

3.

dojazd wyłącznie za pośrednictwem dróg gminnych nie powiązanych bezpośrednio z drogą krajową lub drogami wojewódzkimi;

4.

dla części mieszkalnej spełnione będą warunki określone w § 19 ust. 1;

5.

uwzględnione będą ustalenia § 12 ust. 2, 4 i 5;

6.

potrzeba realizacji wynikać będzie z planu urządzenia gospodarstwa.

4. Z lokalizacji nowych zagród wyłącza się następujące tereny:

7.

korytarze ekologiczne;

8.

międzywala rzek;

9.

pasy szerokości po 100 m od granic pasa drogi krajowej i po 50 m od granic pasa drogi wojewódzkiej z uwzględnieniem ustaleń § 17 ust. 5 i 6 w zakresie uciążliwości hałasu od dróg krajowych oraz krajowej linii kolejowej;

10.

tereny szerokości 50 m od stopy wałów przeciwpowodziowych;

11.

tereny potencjalnej lokalizacji farmy elektrowni wiatrowych TEF oraz 500 m od ich granicy.

5. Przy lokalizacji nowych zagród należy sprawdzić możliwość wykorzystania pagórków terpowych zagród nieistniejących.

6. Na terenach rolnych obejmuje się ochroną istniejącą zieleń śródpolną.

7. Na terenach rolnych dopuszcza się realizację oczek wodnych, bez prawa wykonywania stawów rybnych dla celów produkcyjnych.

8. W obrębie istniejących zagród dopuszcza się rozwój funkcji agroturystycznych, realizację dodatkowych budynków mieszkalnych dla potrzeb członków rodziny oraz prowadzenie działalności gospodarczej innej od produkcji rolnej, pod warunkiem, że nie naruszy to zasad ochrony krajobrazu..., a w odniesieniu do zagród historycznych zrealizowanych przed 1945 r. uzyskane zostanie uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków". Nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków, na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody, nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody. Nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych; parków narodowych; graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa; morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego); morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich; na terenie zamkniętym.

Województwo zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość po dokonaniu ww. rozbiórki, a więc w momencie sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie niezabudowana.

Na ww. działce nie jest prowadzone gospodarstwo rolne ani gospodarstwo ogrodnicze, a grunt nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego i w dniu sprzedaży przedmiotowa nieruchomość będzie terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że dostawa ww. działki podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile (na co wskazuje treść wniosku) w momencie sprzedaży dostawa dotyczyć będzie faktycznie gruntów niezabudowanych, nieprzeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obowiązującego dla terenu położenia tej działki. W aspekcie rozbiórki budynku położonego na działce nr... zaznaczenia wymaga, że pomimo obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczającego (warunkowo) zabudowę na przedmiotowej działce - jak wskazują przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy - wyłączona jest na niej zabudowa w przypadku niespełnienia przesłanek warunkujących taką zabudowę (istnienie jakiejkolwiek zabudowy zagrodowej, co przesądza o braku możliwość zabudowy).

Zaznacza się, iż szczegółowa analiza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego dla działki nr... wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Podkreśla się także, iż tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby zweryfikować okoliczności sprawy. Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono dla konkretnej sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, przy założeniu, że faktycznie brak będzie - jak twierdzi Wnioskodawca - prawnej możliwości przeznaczenia ww. działki gruntu pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl