ITPP3/443-291/14/MD - Określenie stawki VAT właściwej dla usług pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-291/14/MD Określenie stawki VAT właściwej dla usług pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

D. dalej jako "Spółka") zajmuje się m.in. produkcją opakowań z drewna (palety, skrzynie) oraz świadczy usługi pakowania i przygotowywania towarów do transportu. W kwietniu 2014 r. Spółka wykonała usługę pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach na rzecz firmy spedycyjnej zarejestrowanej w G. (dalej jako "spedytor") zajmującej się m.in. spedycją morską, która posiada polski NIP UE. Usługa pakowania i mocowania została wykonana w miejscowości N. Pakowany towar nie był dostarczany przez Spółkę. Pakowanie i mocowanie Spółka wykonała na podstawie zlecenia spedytora. Kontenery z zamocowanym towarem zostały dostarczone na pokład statku morskiego. Spółka otrzymała od spedytora potwierdzenie załadunku kontenerów w polskim porcie morskim. Spółka nie posiada dokumentów eksportowych, ponieważ nie jest stroną procedury eksportowej. Została jednak powiadomiona przez spedytora, że ww. kontenery zostaną poddane tej procedurze. Faktura za usługę pakowania i mocowania towaru w kontenerach została wystawiona na spedytora i "opodatkowana" 23% podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do korzystania z 0% stawki VAT z uwagi na brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 17 albo pkt 21, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a tego artykułu.

Zdaniem Spółki, z uwagi na to, że nie jest ona stroną procedury eksportowej, a jedynie wykonuje na zlecenie spedytora usługi pakowania i mocowania towarów obcych, które następnie są eksportowane, nie może stosować (jako podwykonawca) stawki 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do treści art. 83 ust. 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

* pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, lub ich ładunków (pkt 17);

(...);

* usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych (pkt 19);

(...);

* usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu (pkt 21 lit. a);

* usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych (pkt 21 lit. b).

W świetle art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak stanowi ust. 2a ww. artykułu, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

1.

20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach;

2.

60 dni dla pozostałych ładunków

* zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.

Według załącznika do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie wykazu urzędowych nazw miejscowości i ich części "..." (jedyna miejscowość o tej nazwie w Polsce) jest miastem położonym w województwie..., powiat....

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka (zajmuje się m.in. produkcją opakowań z drewna) w kwietniu 2014 r. wykonała (jako podwykonawca) usługę pakowania oraz zamocowania towarów obcych w kontenerach na zlecenie i na rzecz firmy spedycyjnej zarejestrowanej w Polsce (firma ta posiada również polski NIP UE) zajmującej się m.in. spedycją morską. Usługa ta została wykonana w miejscowości N. Kontenery z zamocowanym towarem zostały dostarczone (przez inny podmiot niż Spółka) na pokład statku morskiego. Spółka otrzymała od spedytora potwierdzenie załadunku kontenerów w polskim porcie morskim. Spółka nie posiada dokumentów eksportowych, ponieważ nie jest stroną procedury eksportowej. Została jednak powiadomiona przez spedytora, że kontenery zostaną poddane tej procedurze. Fakturę za ww. usługę Spółka wystawiła na spedytora, stosując przy tym stawkę podatku w wysokości 23%.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą zasadności zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług pakowania oraz zamocowania towarów w kontenerach.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy - wbrew poglądowi Spółki - że jest ona uprawniona do stosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług, o których mowa we wniosku, tj. usług pakowania i mocowania towarów w kontenerach. Zgodnie z żądaniem Spółki zawartym w postawionym przez nią pytaniu, należało rozważyć dwie podstawy prawne zastosowania tej preferencji, tj. art. 83 ust. 1 pkt 17 oraz art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy.

Pierwsza z ww. regulacji prawa podatkowego dotyczy m.in. pozostałych usług świadczonych na rzecz innych (niż armatorzy morscy) podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Nawet jeżeli na gruncie sytuacji opisanej we wniosku nabywcą usług świadczonych przez Spółkę jest podmiot wykonujący przewozy środkami transportu morskiego, to usługi te nie są usługami służącymi bezpośrednio potrzebom ładunków tych środków transportu. Zalicza się do nich bowiem (w świetle brzmienia art. 83 ust. 2a ustawy) załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem (co do zasady) usług składowania tych ładunków. W analizowanym stanie faktycznym nie tylko nie występuje żadna z tych czynności, a gdyby nawet wystąpiła, to nie może dotyczyć ładunku morskiego środka transportu, skoro po czynnościach wykonanych przez Spółkę towar jest dopiero transportowany z południa Polski do portu morskiego, a potem na pokład statku morskiego.

Druga z regulacji wskazanych przez Spółkę może być podstawą preferencji podatkowej, o którą pyta Spółka, tylko wówczas gdy określone usługi są bezpośrednio związane z samymi towarami będącymi przedmiotem eksportu. Zdaniem organu interpretacyjnego, przymiot takiej bezpośredniości występuje w sytuacji opisanej we wniosku. Towary zapakowane i zamontowane przez Spółkę w kontenerach będą docelowo przedmiotem eksportu w stanie nienaruszonym. Spółka wprawdzie zaznaczyła, że " (...) nie jest stroną procedury eksportowej (...)", to jednak jej działanie jest nakierowane (w aspekcie fizycznym) bezpośrednio na eksportowany towar.

Każdorazowo jednak warunkiem zastosowania stawki preferencyjnej jest prowadzenie dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl