ITPP3/443-29/10/JK - Uprawnienie związku stowarzyszeń do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu OSI IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Działanie "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-29/10/JK Uprawnienie związku stowarzyszeń do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu OSI IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Działanie "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Stowarzyszeń został założony 13 marca 2006 r. w ramach "Pilotażowego Programu Leader+" finansowanego z Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004-2006". Podmiot jest organizacją pożytku publicznego i jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz nie ma prawa do ubiegania się o odliczenia naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gdyż nabywane przez Związek Stowarzyszeń towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obecnie Związek przystąpił do realizacji projektu OSI IV Leader w ramach PROW 2007-2013 zgodnie z umową przyznania pomocy Nr 00016-6932-UM1400024/09 z dnia 8 lutego 2010 r., w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach umowy finansowane będą koszty bieżące (administracyjne) Związku, w tym: wynagrodzenia pracowników biura, podróże służbowe pracowników, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych LGD oraz koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, w tym: opracowanie i druk materiałów promocyjnych, udział w szkoleniach i kursach pracowników biura, nagranie 10 minutowego filmu o obszarze Lokalnej Strategii Rozwoju, spotkania promocyjno-szkoleniowe dla społeczności lokalnej. Na realizację projektu Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie, polegające na przekazaniu mu krajowych i unijnych środków publicznych na zwrot poniesionych przez niego kosztów kwalifikowanych, wykazanych w złożonym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowanemu, w ramach realizowanego projektu OSI IV Leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów związanych z realizacją wymienionego projektu.

W ocenie Zainteresowanego, Związek korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych. W związku tym faktem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od dokonanych zakupów w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gdyż nabywane przez Związek towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz z uwagi na fakt korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 7a tego załącznika, wymieniono usługi świadczone przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego (ex 55.23.11).

Ponadto stosownie do przepisu art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako organizacja pożytku publicznego świadczy usługi zwolnione od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy). Ponadto Zainteresowany wskazuje, że korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem, z uwagi na fakt, że efekty realizowanego zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Zainteresowanemu, w ramach realizowanego projektu OSI IV Leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od dokonanych zakupów związanych z realizacją wymienionego projektu.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl