ITPP3/443-289/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-289/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Jednym ze statutowych celów Stowarzyszenia jest rozwój społeczny, gospodarczy, wspieranie rozwoju lokalnego miejscowości oraz integracja miejscowego społeczeństwa. W związku z powyższym Stowarzyszenie przyjęło do realizacji działanie pn.... Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu oraz organizowanie imprez integracyjnych, a także promocji miejscowości. W ramach operacji nabyte zostaną odpowiednie meble, stoły wraz z krzesłami, zbudowane zostaną trzy miejsca komputerowe (trzy stanowiska komputerowe wraz z zestawami komputerowymi), zagospodarowany zostanie teren przylegający do świetlicy wraz z nabyciem 2 zestawów mebli ogrodowych. Wszystko to zrealizowane będzie w świetlicy wiejskiej, która udostępniana jest nieodpłatnie dzieciom i mieszkańcom miejscowości. Powyższe działania nawiązują do celów statutowych. Przewidywanym rezultatem będzie wzrost liczby osób uczestniczących w poszczególnych spotkaniach organizowanych w świetlicy w warunkach stworzonych przez jej doposażenie w meble i wymieniony sprzęt, odpowiednich dla takich działań. Wpłynie to niewątpliwie korzystnie na zachowanie dziedzictwa kulturowego, a przy okazji podniesiony zostanie, w ten sposób, poziom życia społeczności lokalnej. Koszt realizacji operacji szacowany jest na kwotę... zł. Powyższe działania współfinansowane są w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją ww. operacji.

Zdaniem Stowarzyszenia, w związku z tym, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie przyjęło do realizacji operację, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu oraz organizowanie imprez integracyjnych, a także promocji miejscowości. Operacja współfinansowana jest w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach operacji nabyte zostaną odpowiednie meble, stoły wraz z krzesłami, zbudowane trzy miejsca komputerowe, zagospodarowany teren przylegający do świetlicy wraz z zakupem 2 zestawów mebli ogrodowych. Wszystko to zrealizowane będzie w świetlicy wiejskiej, która udostępniana jest nieodpłatnie mieszkańcom miejscowości. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Stowarzyszenie nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym (nieodpłatnie udostępnianie świetlicy mieszkańcom miejscowości). Stowarzyszenie nie jest ponadto podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie ma (nie będzie miało) prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji. Stowarzyszenie nie ma (nie będzie miało) również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl