ITPP3/443-283/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-283/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju z dnia 24 października 2011 r. zawartej z samorządem Województwa, LGD uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r., kosztem kwalifikowalnym w zakresie działania wynikającego z zawartej umowy może być także VAT pod warunkiem braku możliwości jego odzyskania przez beneficjenta (art. 71). Stosownie do ww. umowy, na beneficjencie (LGD) spoczywa obowiązek corocznego uzyskania interpretacji od uprawnionego organu w zakresie możliwości odzyskania VAT. W ramach umowy zawartej z samorządem Województwa zostały zaplanowane II obszary wsparcia finansowego - bieżące funkcjonowanie LGD oraz obszar aktywizujący i szkoleniowy kierowany do społeczności lokalnej. Wszelkie działania realizowane w oparciu o umowę zawartą z samorządem Województwa będą realizowane na zasadzie non profit. Od uczestników działań nie będą pobierane jakiekolwiek należności. Cała działalność finansowana będzie ze środków unijnych, z wykluczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej lub odpłatnej działalności, z której dochody mogłyby być przeznaczone na cele statutowe. LGD nie prowadziło i nie prowadzi takiej działalności. Również gadżety promocyjne i publikacje będą rozprowadzane bez pobierania z tego tytuły jakichkolwiek opłat od odbiorców produktów.

Zestawienie rzeczowe kosztów LGD.

I. Bieżące funkcjonowanie.Do kosztów funkcjonowania biura należą: wynagrodzenia pracowników biura (2 etaty, umowy o pracę), wynagrodzenia członków Rady, delegacje pracowników oraz członków organów LGD, usługi pocztowe, usługi księgowe, usługi telekomunikacyjne, koszty utrzymania domeny, prowadzenia rachunku bankowego, koszty najmu pomieszczeń, usługi sprzątania, zakup drobnych materiałów biurowych, zakup tonerów do drukarek.

II. Obszar aktywizujący i szkoleniowy:Informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR - koszty zamieszczania ogłoszeń w prasie lokalnej. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR - miejsce realizacji działania - sale szkoleniowe na terenie gmin partnerskich. Koszty szkoleń obejmują - wynagrodzenie wykładowcy, wyżywienie i nocleg uczestników szkolenia.Wydarzenia o charakterze promocyjnym - obejmują koszty organizacji imprez, zakup gadżetów promocyjnych, koszty oznakowania i zabezpieczenia 8 obiektów dziedzictwa kulturowego i 6 obiektów dziedzictwa przyrodniczego, koszty 12 szkoleń dla liderów i animatorów lokalnych w zakresie aktywizowania społeczności lokalnych.

Zaplanowano następujące imprezy:

* przegląd kabaretów 2013 "Hi-hi, ha-ha" - koszty występu gwiazdy wieczoru, koszt druku plakatów i wynagrodzenie akustyka,

* warsztaty decupage - wynagrodzenie osoby prowadzącej warsztaty, koszty wyżywienia uczestników warsztatów,

* warsztaty tworzenia ozdób świątecznych - wynagrodzenie osoby prowadzącej warsztaty, koszty wyżywienia uczestników warsztatów,

* konkurs wiedzy "..." - koszty obejmują zakup nagród, koszty wyżywienia uczestników, wynagrodzenie dla jury,

* spływ kajakowy rzekami W. i D. - koszty wynajęcia kajaków, wynagrodzenia ratowników, koszty wyżywienia uczestników,

* Forum Społeczników - koszty wynajęcia nieruchomości, koszty prowadzącego spotkanie, koszty wyżywienia uczestników.

Zakup gadżetów promocyjnych - obejmuje koszty zakupu gadżetów (kalendarze, pendrivy, teczki, kubki, torby papierowe, taśmy odblaskowe, zegary ścienne, maskotki, t-shirt) oznakowanych według Księgi Wizualizacji PROW. Oznakowanie i zabezpieczenie 8 obiektów dziedzictwa kulturowego i 6 obiektów dziedzictwa przyrodniczego - koszty zakupu tablic i wynagrodzenia grafika. Szkolenia dla liderów i animatorów lokalnych w zakresie aktywizowania społeczności lokalnych - koszty wyżywienia uczestników szkoleń i wynagrodzenie osób prowadzących szkolenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji prawnej LGD ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w toku realizacji umowy zawartej z samorządem Województwa z dnia 24 października 2011 r.

Zdaniem LGD, działa w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju z dnia 24 października 2011 r. zawartej z samorządem Województwa, LGD uzyskała wsparcie finansowe na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich. Stosownie do zawartej umowy oraz art. 71 rozporządzenia Rady WE 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (Dz. U. EU L 277, str. 1 z późn. zm.), VAT może zostać uznany za koszt kwalifikowalny w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać kosztu podatku w trybie przepisów szczególnych prawa krajowego. LGD stoi na stanowisku, iż w sytuacji prawnej (obecnej strukturze prawnego działania) nie może odzyskać podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją zadań, na dofinansowanie których otrzymała środki od samorządu Województwa. Zgodnie z wpisem do KRS, LGD nie prowadzi odpłatnej działalności statutowej. Nie prowadzi także działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrach podatników VAT, jak również w rejestrze podmiotów gospodarczych. LGD corocznie występuje o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odzyskania VAT (stosowne interpretacje wydane zostały przez uprawniony organ w roku 2010, 2011 oraz w roku 2012). Sytuacja prawna Stowarzyszenia nie uległa zmianie - nadal działa jako stowarzyszenie non profit, nie prowadzi odpłatnej działalności i działalności gospodarczej i w związku z tym brak jest prawnych możliwości odzyskania przez podatnika podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że LGD uzyskała wsparcie finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju. W ramach umowy zawartej z samorządem Województwa zaplanowane zostały II obszary wsparcia finansowego, tj.: bieżące funkcjonowanie LGD oraz obszar aktywizujący i szkoleniowy kierowany do społeczności lokalnej. Wszelkie działania realizowane w oparciu o ww. umowę będą realizowane na zasadzie non profit. Zaplanowano następujące imprezy: przegląd kabaretów, warsztaty decupage, warsztaty tworzenia ozdób świątecznych, konkurs wiedzy, spływ kajakowy, forum społeczników. Od uczestników działań nie będą pobierane jakiekolwiek należności. Cała działalność finansowana będzie ze środków unijnych z wykluczeniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej lub odpłatnej działalności, z której dochody mogłyby być przeznaczone na cele statutowe. LGD nie figuruje w rejestrach podatników VAT, jak również w rejestrze podmiotów gospodarczych. Nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nadal działa jako stowarzyszenie non profit.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez LGD nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym (LGD nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej). LGD nie jest ponadto podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji. Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl