ITPP3/443-282/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-282/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje zadania inwestycyjne pn.: "XXX- budowa sieci kanalizacji sanitarnej, stacji uzdatniania wody oraz modernizacji oczyszczalni ścieków (etap II), w aglomeracjach X i X". Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej Nr 6 - Środowisko Przyrodnicze Regionalnego Programu Operacyjnego. Przedmiotem inwestycji jest budowa sieci kanalizacyjnej, stacji uzdatniania wody oraz modernizacja oczyszczalni. Wszystkie faktury dotyczące realizacji inwestycji są wystawiane na Gminę. Wydatki poniesione na inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż sprzedaż opodatkowaną Gmina prowadzi tylko ze sprzedaży mienia komunalnego. Po zakończeniu inwestycji, sieć kanalizacyjna, stacja uzdatniania wody zostaną przekazane w nieodpłatne używanie XXX., która w 100% jest własnością Gminy. Gmina zachowa prawa właściciela do majątku powstałego w wyniku przedmiotowej inwestycji. Zakład jest eksploatatorem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, kotłowni oraz urządzeń związanych z wykonywaniem zadań polegających na dostarczaniu ludności wody i odprowadzaniu ścieków oraz dostarczaniu energii cieplnej. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań, nałożonych na gminy mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności, między innymi takiej, jak zaopatrzenie ludności w wodę, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Gmina, pozostając właścicielem, realizować będzie to zadanie, za pośrednictwem spółki komunalnej - eksploatatora, który jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury za wykonanie usług na rzecz poszczególnych mieszkańców, wystawiać będzie spółka. Gmina nie będzie pobierać od eksploatatora żadnych opłat oraz nie będzie wystawiać na rzecz eksploatatora faktur VAT, a więc powierza wykonywanie tego zadania nieodpłatnie. Wydatki związane z konserwacją i eksploatacją sieci będą kosztami spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Gmina, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją budowy sieci kanalizacyjnych, stacji uzdatniania wody i modernizacji oczyszczalni ścieków.

Zdaniem Gminy, w związku z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatku (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), Gmina nie ma możliwości odliczenia VAT. Poza tym, zgodnie z art. 5 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług, a Gmina nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie będzie pobierać żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług, jak i eksploatatora. Wykonanie inwestycji nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl