ITPP3/443-258e/08/ZG - Posiadanie potwierdzenia odbioru korekty faktury jako warunek realizacji uprawnienia do skorygowania podatku należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-258e/08/ZG Posiadanie potwierdzenia odbioru korekty faktury jako warunek realizacji uprawnienia do skorygowania podatku należnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.), uzupełnionym dnia 8 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury wystawionej w formie elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza wdrożyć elektroniczny obieg faktur. W związku z tym zamierza zrezygnować z wymiany faktur w formie papierowej z tymi kontrahentami, którzy zaakceptują wymianę faktur w formie elektronicznej.

Wymiana dokumentów będzie się odbywała poprzez standard EDI - EANCOM będący podstandardem UN/EDIFACT. UN/EDIFACT jest standardem EDI opracowanym przez ONZ, opisującym m.in. dopuszczalną składnię i zestaw standardowych komunikatów wymienianych między nadawcą i odbiorcą. Po uprzednim poinformowaniu właściwego urzędu skarbowego i celnego, faktury będą przechowywane na serwerze podłączonym do lokalnej sieci komputerowej wykorzystywanej przez Spółkę znajdującym się na terytorium Królestwa Danii należącym do spółki matki podatnika.

Spółka ta będzie także sprawowała nadzór nad serwerem, zapewniając jego dostępność, usuwanie awarii i tworzenie oraz przechowywanie kopii zapasowych. Dostęp do przechowywanych faktur będzie natychmiastowy, pełny i ciągły, w granicach niezawodności i przepustowości łączy internetowych. Spółka zamierza korzystać z usług duńskiego lub polskiego dostawcy EDI dla zapewnienia integralności i autentyczności pochodzenia przesyłanych danych. Dostawcy EDI wydadzą oświadczenie o zapewnieniu integralności i autentyczności pochodzenia faktur. Jednocześnie integralność i autentyczność pochodzenia faktur, będą gwarantowane przez faktury znajdujące się u ich wystawcy (kontrahenta Spółki lub podmiotu trzeciego zajmującego się profesjonalnym archiwizowaniem faktur elektronicznych), zgodnie z Postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczecinie z dnia 20 września 2007 r., sygn. akt OP/443/175/BS/07 wydanym na wniosek Spółki.

Dla potrzeb ewentualnej kontroli, Spółka będzie gotowa udostępnić w swojej siedzibie organom podatkowym i organom kontroli skarbowej komputer (y), poprzez który (e) możliwy będzie dostęp do otrzymanych przez siebie i zarchiwizowanych faktur elektronicznych, znajdujących się na serwerze w Danii. W tym celu pracownicy organów kontroli podatkowej będą musieli się zalogować na danym komputerze używając nazwy użytkownika i hasła podanego przez Spółkę. Dzięki temu pobór i wydruk faktur przez pracowników organów kontroli podatkowej będzie automatycznie dokumentowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru korygującej faktury elektronicznej... Jeżeli tak, czy dopuszczalne jest aby potwierdzenie odbioru korygującej faktury elektronicznej odbywało się również elektronicznie w ramach funkcjonującego systemu wystawiania, przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie potwierdzenia odbioru korygującej faktury elektronicznej w obecnym stanie prawnym nie jest konieczne. Jeżeli jednak taki wymóg zaistniałby, Spółka zapewniłaby identyfikację odbiorcy faktury korygującej oraz czas jej otrzymania, potwierdzeniem odbioru faktury w formie komunikatu wygenerowanego z systemu EDI, którym będzie wiadomość kontrolna w formacie UN/EDIFACT stanowiąca potwierdzenie otrzymania i wymiany komunikatu EDI. Ponadto, w przypadku wystąpienia błędu transmisji zostanie on zasygnalizowany.

Uzależnienie możliwości zmniejszenia obrotu o udzielony rabat dopiero po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest niezgodny z Dyrektywą, w szczególności z jej 73 artykułem. Dyrektywa nie przewiduje warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość tego podatku wynikającej z faktury korygującej.

Natomiast, odnośnie sposobu potwierdzenia odbioru korekty faktury lub samej faktury, zdaniem Spółki, w obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak jest szczegółowych regulacji w tym zakresie. W konsekwencji potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie pozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę z określeniem czasu jej otrzymania. Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "otrzymania". Zgodnie z wykładnią językową przez pojęcie "otrzymać" rozumie się "stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś. Podmiot otrzymuje fakturę, kiedy może zapoznać się z jego treścią. W konsekwencji momentem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę będzie moment, w którym faktura elektroniczna będzie dostępna dla odbiorcy faktury na jego urządzeniach informatycznych.

Bazując na brzmieniu § 5 ust. 1 rozporządzenia, Spółka stwierdza, iż w przedmiotowym przypadku również faktury korygujące winny być wystawione za pośrednictwem systemu EDI, dla których brak jest obowiązku zastosowania podpisu elektronicznego. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. W konsekwencji potwierdzenie odbioru faktury korygującej może stanowić między innymi potwierdzenie z systemu otrzymania korekty faktury przez odbiorcę.

W opinii Spółki wysłanie automatycznego komunikatu przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej w momencie jej zarejestrowania generowanego z systemu EDI pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę z określeniem czasu jej otrzymania oraz stanowi wystarczające potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez odbiorcę. W konsekwencji potwierdzenie odbioru faktury korygującej może stanowić np. status generowany automatycznie z systemu EDI, informujący o dokładnej dacie dostarczenia faktury korekty na "skrzynkę odbiorczą/komunikacyjną" w systemie EDI.

W podsumowaniu stanowiska Spółka stwierdza, iż potwierdzenia odbioru korygującej faktury elektronicznej w obecnym stanie prawnym nie jest konieczne. Natomiast, jeżeli taki wymóg zaistniałby w przyszłości, a Spółka zapewniłaby identyfikację odbiorcy faktury korygującej oraz czas jej otrzymania, potwierdzeniem odbioru faktury w formie elektronicznej, w tym również korekty takiej faktury, może być komunikat wygenerowany z systemu EDI.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ust. 4 przytoczonego przepisu ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazane w powyższym przepisie zastrzeżenie zawarte w ust. 4a artykułu 29 ustawy stanowi, iż przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast w ust. 4b odstąpiono od warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy.

Ponadto w ust. 4c omawianego przepisu ustawy, ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zatem przytoczony art. 29 ustawy dopuszcza w ściśle określonych przypadkach odstąpienie od posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury w tym korekty faktury elektronicznej. Jednakże nie można się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy zaprezentowanym we własnym stanowisku, w którym brak przedmiotowego potwierdzenia wskazano jako zasadę.

Podkreślenia wymaga, iż faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru (poza wskazanymi w art. 29 ust. 4b ustawy), nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Wskazać należy, iż trudno zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy stanowiącym o niezgodności obowiązku otrzymania odbioru korekty faktury z art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Poruszany przepis określa w sposób ogólny podstawę opodatkowania nie wskazując szczegółowych zasad lub ograniczeń dla państw członkowskich w celu jego implementacji, tym bardziej dotyczących korygowania tej podstawy. Zatem regulacja zawarta w art. 29 ustawy nie narusza postanowień art. 73 Dyrektywy gdyż w zasadniczej części jest jego odzwierciedleniem.

Odnosząc się do formy potwierdzenia odbioru faktury lub faktury korygującej tutejszy organ zgadza się z Wnioskodawcą i zaproponowanym w stanowisku sposobem. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie. Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury z określeniem daty jej otrzymania. Stąd też komunikat wygenerowany w systemie EDI będzie wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Reasumując, stwierdza się, iż zaproponowany sposób potwierdzania odbioru faktury lub korekty faktury jest właściwy. Jednakże w związku z faktem, iż poza wskazanymi w uzasadnieniu interpretacji wyjątkami, jedynie posiadanie potwierdzenia odbioru korekty faktury daje uprawnienie do skorygowania podatku należnego, wobec czego stanowisko wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl