ITPP3/443-254/08/ZG - Czy spółka jest uprawniona do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-254/08/ZG Czy spółka jest uprawniona do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu korygowania faktur wystawionych elektronicznie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu korygowania faktur wystawionych elektronicznie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka chciałaby wdrożyć system umożliwiający wystawianie, przesyłanie i przechowywanie w formie elektronicznej faktur poprzez wymianę danych elektronicznych w systemach EDI.

W chwili obecnej system komputerowy: operacyjno-księgowy nie umożliwia w sposób stały wystawiania, przesyłania i przechowywania w formie elektronicznej faktur korygujących ze względu na brak możliwości technicznych. Spółka prowadzi prace nad znalezieniem rozwiązań technicznych, aby wdrożyć wystawianie korekt w formie elektronicznej, ale nie udało się stworzyć mapy dokumentu i nie wiadomo kiedy prace zakończą się pozytywnie, ponieważ są wykonywane przez dostawcę systemu. W konsekwencji, w przypadku wdrożenia systemu Spółka będzie zobowiązana do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawianych w formie elektronicznej. Faktury korygujące w formie papierowej zawierać będą adnotację, że dotyczą faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie § 5 pkt 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych Spółka jest uprawniona do wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej, zamieszczając na nich adnotację, że dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku braku możliwości technicznych wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej wynikających z ograniczeń systemu, możliwe jest wystawianie tych dokumentów w formie papierowej, zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Zgodnie z literalną wykładnią przepisu podstawą prawną jego zastosowania jest wystąpienie przyczyn natury formalnej lub technicznej, które uniemożliwiają wystawienie faktur korygujących w formie elektronicznej. Za przeszkody techniczne należy uznać wszelkie przeszkody wynikające z ograniczeń techniki, wpływających na wykonanie i przeprowadzenie danej czynności, zakres pojęcia "przeszkody techniczne" w rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych ma charakter przykładowy i obejmuje zarówno cofnięcie przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, jak również ograniczenia systemowe.

Takie stanowisko potwierdził w wydanym w dniu 2 października 2007 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1054/07), który dopuścił możliwość wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do wystawionych faktur w formie elektronicznej, w sytuacji gdy określony program nie posiada opcji wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej. Zdaniem WSA stanowi to wystarczającą podstawę do stosowania papierowej korekty. Tym samym wskazał możliwość, już na etapie podpisywania akceptacji, przyjęcie zasady wystawiania faktur korygujących w formie papierowej w sytuacji, gdy odbiorca nie jest przygotowany do przyjmowania faktur korygujących w formie elektronicznej.

Ponadto należy zauważyć, że również art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (zwana dalej ustawą o VAT) nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, które mogą skutkować ograniczeniem prawa do zmniejszania obrotu o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących oraz nie różnicuje ich na korekty faktur wystawione w formie elektronicznej lub wystawione w formie papierowej. Zatem interpretacja przepisu rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych odnośnie wystawiania faktur elektronicznych jedynie w formie elektronicznej byłaby sprzeczna i nie do zaakceptowania z wyżej wskazanym przepisem rangi ustawowej.

Zdaniem Spółki, stan faktyczny w przedmiotowej sprawie wypełnia tezę normy § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych. Jak wskazano w stanie faktycznym, posiadany przez Spółkę system operacyjno-księgowy, co do zasady nie umożliwia wystawiania i przesyłania faktur korygujących w formie elektronicznej. Fakt ten, zdaniem Spółki, stanowi przeszkodę natury technicznej, która w celu prawidłowego ustalenia obrotu pozwala na wystawianie faktur korygujących w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej, zamieszczając na nich adnotację, że dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

W § 5 ust. 2 rozporządzenia, wskazano, iż w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

W związku z powyższymi przepisami przypadek, w którym podatnik może wystawić fakturę w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich kiedy system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesłanie faktur korygujących w formie elektronicznej. Oznacza to, że wystawianie faktur korygujących i duplikatów faktur - w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu. Natomiast korzystający z systemu informatycznego, nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej e-fakturę w formie papierowej w sytuacji, w której z założenia, system informatyczny wystawcy faktur nie jest przystosowany do wystawiania korekt w formie elektronicznej. Niedopuszczalne jest przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej i uznanie takiego sposobu postępowania za obowiązujący standard.

Ponadto konstrukcja § 5 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia, mówi "o dokumencie, o którym mowa w ust. 1", tj. fakturze korygującej lub duplikacie faktury - czyli w liczbie pojedynczej, a nie w liczbie mnogiej - o dokumentach. Zatem z brzmienia literalnego omawianego przepisu wynika, iż przeszkodami wystawiania korekt w formie elektronicznej mogą być wyłącznie czasowe przeszkody techniczne.

Reasumując stwierdza się, iż nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż opisane we wniosku okoliczności stanowią przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych do wystawiania faktur lub duplikatów w formie elektronicznej i w związku z tym spełniają przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Ponadto wskazuje się, iż skoro Spółka nie jest przygotowana do wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur korygujących w formie elektronicznej, należy odstąpić od tej zasady i wystawiać faktury pierwotne jak również faktury korygujące w formie papierowej.

Końcowo należy stwierdzić, iż powołane w treści złożonego wniosku orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Jest ono rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądu podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić, w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja przedstawiona we wniosku jest tożsama.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl