ITPP3/443-251/14/BJ - Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji i zakupów sprzętu medycznego, finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-251/14/BJ Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji i zakupów sprzętu medycznego, finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 czerwca 2014 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy głownie usługi zwolnione od podatku od towarów i usług, w tym zgodnie z " § 43 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy o podatku od towarów i usług" - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze i usługi transportu sanitarnego, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 86. Wnioskodawca wykonuje również usługi opodatkowane stawką 23% - dzierżawa pomieszczeń i stawką 8% - usługi komunalne. Wykonywane usługi zwolnione do sprzedaży ogółem wyniosły w roku 2012 - 98,36%, a w 2013 - 98,35%.

Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na ww. zadanie, finansowe ze środków RPO Województwa X, w ramach konkursu 127/III, Działanie 3.2 Rozwój infrastruktury ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Wymieniona inwestycja obejmuje:

* budowę windy przy budynku szpitalnym (w wymienionym budynku wykonywane są wyłącznie usługi klasyfikowane wg PKWiU 86 - usługi zdrowotne);

* zakup sprzętu rehabilitacyjnego związanego ze sprzedażą usług zdrowotnych;

* dostosowanie infrastruktury szpitala do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą w zakresie modernizacji, przebudowy, zmiany sposobu użytkowania oraz wyposażenia w sprzęt Bloku Operacyjnego, Centralnej Sterylizatorni, Oddziału Intensywnej opieki Medycznej, Głównej Izby Przyjęć, Oddziału Rehabilitacji.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy w związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Planowana inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności wyłącznie zwolnionych od podatku od towarów i usług - usługi zdrowotne, dlatego też nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji ww. projektu. Podatek od towarów i usług przy realizacji wymienionej inwestycji, w całości należy zaliczyć do kosztów projektowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszczy, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl