ITPP3/443-250/08/JK - Badania kliniczne a zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-250/08/JK Badania kliniczne a zwolnienie od podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku badań klinicznych klasyfikowanych do PKWiU 85.14.18-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku badań klinicznych klasyfikowanych do PKWiU 85.14.18-00.00.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest doktorem nauk medycznych i od 19 stycznia 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie indywidualnej praktyki lekarskiej. Specjalizacją Wnioskodawcy jest kardiologia. W r. 2008 zawarto umowę na wykonanie badań klinicznych w zakresie randomizacji pacjenta w postaci Kart Obserwacji Klinicznej (CRF). Odpłatność za badania kliniczne płatna jest po zakończeniu usługi w r. 2009. Badania kliniczne mają związek z ochroną zdrowia ludzkiego, ponieważ przyczyniają się do stosowania badanego leku na skalę ogólnodostępną i wprowadzenia go na rynek. Prowadzenie badań klinicznych ma związek z działalnością. Badania chorych stosujących dobrowolnie nowy lek odbywa się w warunkach szpitalnych i jest nieodpłatne dla chorych. Podczas wykonywania tych badań Wnioskodawca wykonuje rutynowe czynności jak podczas wizyt u innych pacjentów tj. prowadzona jest szczegółowa dokumentacja medyczna, kontrolowany jest stan zdrowia chorych oraz dawki otrzymywanego leku. Zainteresowany klasyfikuje badania kliniczne produktów leczniczych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) do grupowania PKWiU 85.14.18-00.00 jako "Usługi w zakresie zdrowia ludzkiego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia na terytorium kraju. W myśl zaś art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT. W załączniku tym pod poz. 9 mieszczą się usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Wobec powyższego Zainteresowany twierdzi, że badania kliniczne w zakresie randomizacji pacjenta jako usługi sklasyfikowanej w grupie PKWiU 85.14.18-00.00 są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy badania kliniczne podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, badania kliniczne jako sklasyfikowane pod poz. PKWiU 85.14.18-00.00 są zwolnione od podatku i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, zainteresowany podmiot może zwrócić się o klasyfikację do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, który udziela informacji w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku Nr 4 do tej ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na badaniach klinicznych, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.14.18-00 jako "Usługi w zakresie zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane", korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy.

Wskazuje się, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl