ITPP3/443-249a/14/JK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-249a/14/JK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "O..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "O...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Towarzystwo jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 94.99.12). Cele przyświecające Stowarzyszeniu, zgodnie ze statutem, są osiągane poprzez wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, wykonywanie zabiegów ochronnych w ptasich ostojach, zabezpieczanie miejsc lęgowych, żerowisk, noclegowisk, innych miejsc występowania ptaków oraz miejsc i siedlisk w których występują gatunki fauny i flory stanowiące pokarm ptaków lub wpływające w inny sposób na populacje ptaków lęgowych i wędrownych, edukację i udział w tworzeniu naukowych podstaw ochrony przyrody. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i jako osoba prawna jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. rozpoczęło realizację projektu "O..." współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach V Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz dofinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do zadań realizowanych przez Stowarzyszenie w ramach ww. projektu należą:

1. Zadania polegające na wykonaniu budowli hydrotechnicznych w ostojach żółwi: 20 stawów, 2 progów-bystrotoków oraz grobli piętrzącej;

2. Zadania polegające na poprawie lęgowisk żółwi poprzez wycięcie drzew i krzewów zacieniających lęgowiska i ewentualnie spulchnienie gruntu;

3. Przygotowanie i administrowanie bazą obserwacji GIS;

4. Wykup i odkrzaczenie działki 3,3 ha z potencjalnym lęgowiskiem;

5. Nadzór merytoryczny nad zadaniami terenowymi;

6. Zakup sprzętu do monitoringu: nadajników radiotelemetrycznych, GPS GIS, woderów, pontonu, rejestratorów temperatury, lornetek, lunety, aparatu fotograficznego, komputera z oprogramowaniem;

7. Monitoring hydrologiczny prac w górnej Ł...;

8. Zadania promocyjno-informacyjne: wydanie folderu informacyjnego, organizacja warsztatów dla nauczycieli, warsztatów dla osób zajmujących się ochroną żółwia, panelu dyskusyjnego, postawienie 2 tablic informacyjnych, utworzenie strony www.,

9. Zarządzanie projektem, w tym zatrudnienie koordynatora, asystenta i księgowej, delegacje, logistyka (telefony, opłaty pocztowe, materiały biurowe, itp).

Majątek wytworzony w ramach projektu w okresie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat od zakończenia projektu będzie wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie. Budowle hydrotechniczne pozostaną przekazane zarządcom/właścicielom terenu. Zgodnie z umowami zawartymi z właścicielami, zarządcy gruntów nie mogą podejmować działań, które powodowałyby zmianę funkcji wytworzonej infrastruktury na inną, nie związaną z ochroną przyrody, lub powodowałyby ograniczenie efektów ekologicznych projektu. Nabyte grunty po zakończeniu projektu pozostaną własnością Stowarzyszenia. Wybudowana infrastruktura oraz wydane publikacje ze względu na swój charakter nie mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności zarobkowej.

Stowarzyszenie wskazuje we wniosku, że wszelkie dokonywane wydatki w ramach realizowanego projektu "O..." nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną,

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na fakt, że wszelkie wydatki dokonywane przez Stowarzyszenie, w ramach realizowanego projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, w ocenie Wnioskodawcy, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego unormowania wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu, w związku z ww. projektem, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nabyte towary i usługi nie były związane czynnościami opodatkowanymi VAT.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl