ITPP3/443-249/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-249/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zainteresowany wnioskuje o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu p.n.: "...".

Wnioskodawca jest właścicielem jednoosobowej firmy zajmującej się filmowaniem uroczystości weselnych. W 2009 r. wystąpił do Agencji Rozwoju Regionalnego z wnioskiem o dofinansowanie projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 1 - "Przedsiębiorczość", działanie 1.1 - "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", poddziałanie 1.1.7 - "Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw i sektora MŚ w zakresie innowacji i nowych technologii" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Dotacja została przyznana, a wydatki poniesione zgodnie z umową o dofinansowanie. Wartość sprzedaży opodatkowanej firmy w 2009 r. wyniosła 12.300 zł, w 2010 r. - 14.300 zł, w 2011 r. - 3.000 zł, w 2012 r. - 0 zł i na dzień 16 maja 2013 r. - 0 zł.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z faktem określenia podatku od towarów i usług jako kosztu kwalifikowanego, jest zobowiązany do dostarczenia do Agencji Rozwoju Regionalnego pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu na zakończenie okresu trwałości projektu. Termin zakończenia trwałości projektu mija w dniu 30 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszt podatku od towarów i usług, którego firma nie może odzyskać w żaden sposób, a który został faktycznie poniesiony należy uznać za koszt kwalifikowany, a tym samym czy istnieje możliwość odzyskania podatku w zakresie realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług oraz nie ma możliwości odliczenia powyższego podatku.

Zgodnie z zasadą numer 7 wyrażoną w rozporządzeniu Komisji nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r., koszt podatku w ramach projektu współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który jest ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem jednoosobowej firmy zajmującej się filmowaniem uroczystości weselnych. W 2009 r. wystąpił do Agencji Rozwoju Regionalnego z wnioskiem o dofinansowanie projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dotacja została przyznana, a wydatki poniesione zgodnie z umową o dofinansowanie. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę - jako podatnika zwolnionego podmiotowo - nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą. Ponadto, Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami, wymienionymi w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia. Należy przy tym zastrzec, że powyższa kwalifikacja prawnopodatkowa pozostanie aktualna, jeżeli Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia właściwego dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl