ITPP3/443-239/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-239/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 lutego 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w zakładzie objętym ETS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w zakładzie objętym ETS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży papierniczej. W ramach swojego zakładu Spółka wykorzystuje elektrociepłownię, której instalacje są przez Wnioskodawcę dzierżawione, Obsługą elektrociepłowni zajmuje się usługowo firma zewnętrzna. Elektrociepłownia w wyniku spalania m.in. węgla o kodzie CN 2701, dalej zwanego wyrobami węglowymi, wytwarza energię elektryczną i cieplną na potrzeby papierni. Spółka jest objęta europejskim systemem handlu emisjami zgodnie z przepisami ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z 28 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 122, poz. 695). W związku z wejściem w życie po dniu 1 stycznia 2012 r. przepisów ustawy o podatku akcyzowym dotyczących efektywnego opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, Spółka zamierza uzyskać informację w jakim zakresie wyroby węglowe zużywane w jej zakładach będą zwolnione od podatku akcyzowego.

W związku z wezwaniem tutejszego organu z dnia 27 stycznia 2012 r. sygn. akt ITPP3/443-239/11-2/JK Zainteresowany wskazał dodatkowo, iż opisana we wniosku elektrociepłownia jest majątkiem dzierżawionym przez Spółkę od firmy zewnętrznej. Produkcją i wytwarzaniem energii elektrycznej i cieplnej zajmuje się Wnioskodawca. Spółka eksploatuje elektrociepłownię, dokonuje zakupów niezbędnych materiałów i surowców (w tym węgla). Przy eksploatacji elektrociepłowni Spółka korzysta z usług firmy zewnętrznej polegającej na operowaniu elektrociepłownią - tzw. usługa operatorska. Spółka dokonuje płatności z tytułu umowy dzierżawy (eksploatacji) elektrowni w okresach miesięcznych. Wnioskodawca nie nabywa od wskazanej firmy zewnętrznej wytworzonej energii elektrycznej i cieplnej. Spółka posiada stosowne koncesje na wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej oraz pokrywa wszystkie koszty związane z tą działalnością. Zainteresowany został także wskazany w treści załącznika (tabela nr 3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248) i otrzymał roczną liczbę uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji na podstawie Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień (KPRU).

W związku z wejściem w życie po dniu 1 stycznia 2012 r. przepisów dotyczących efektywnego opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, Spółka zamierza dowiedzieć się w jakim zakresie wyroby węglowe zużywane w jej elektrociepłowni będą zwolnione od podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od 2 stycznia 2012 r. wyroby węglowe zużywane przez Spółkę w instalacjach objętych europejskim systemem handlu emisjami (ETS) będą podlegały zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, węgiel zużywany przez Spółkę w zakładach objętych europejskim systemem handlu emisjami podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego po 1 stycznia 2012 r. na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.

Spółka wskazuje, iż przepisy ustawy akcyzowej, które wejdą w życie po 1 stycznia 2012 r., przewidują w art. 31a ust. 2 pkt 9 zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Powyższe cele nie zostały szczegółowo zdefiniowane w przepisach. Jednym z systemów prowadzących do osiągnięcia celów ochrony środowiska, a także prowadzącym do podwyższenia efektywności energetycznej jest system ETS. System ETS został wprowadzony na początku 2005 r., jako pierwszy na świecie międzynarodowy system realizowany na poziomie przedsiębiorstw, oparty na handlu zezwoleniami na emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. Uczestniczą w nim instalacje energetyczne o mocy powyżej 20 MW. Celem wprowadzenia powyższego systemu była redukcja emisji gazów cieplarnianych zagrażających środowisku poprzez wpływ na zmiany klimatu. W ocenie Spółki, zgodnie z przepisem art. 31a ust. 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy akcyzowej trudno nie zgodzić się, iż założenia systemu ETS są w pełni zbieżne z zamierzeniami ustawodawcy, który poprzez system zwolnień wspiera podmioty uczestniczące w działaniach zapobiegających zmianom klimatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją energii elektrycznej i cieplnej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Obsługą elektrociepłowni Spółki zajmuje się usługowo firma zewnętrzna. Spółka do produkcji energii elektrycznej i cieplnej zużywa węgiel o kodzie CN 2701. Zainteresowany wskazuje, iż jego zakład jest objęty europejskim systemem handlu emisjami, zwanym ETS, zgodnie z przepisami ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Bowiem zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE. Spółka, zgodnie z treścią poz. 753 tabeli nr 3 - Roczna liczba uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji - stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248), otrzymała roczną liczbę uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji na podstawie KPRU.

Zatem, zużywany przez Spółkę węgiel przeznaczony do celów opałowych w zakładach objętych europejskim systemem handlu emisjami podlega od 2 stycznia 2012 r. zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl