ITPP3/443-235/08/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-235/08/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina nabyła usługę budowlaną związaną z likwidacją barier architektonicznych w Szkole Podstawowej, polegającą na wymianie drzwi, posadzek, dostosowanie toalet dla osób niepełnosprawnych za kwotę 86 702,45 zł (wartość netto 71 067,58 zł + kwota podatku VAT 15 634,87 zł.).

Gmina może otrzymać dofinansowanie środków z PFRON w kwocie 46 288,48 zł w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic miedzy regionami", obszar B "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Szkoły Podstawowej" - umowa zawarta w dniu 29 sierpnia 2008 r. pomiędzy Powiatem, a gminą.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT, jednakże nabyta usługa budowlana - likwidacja barier architektonicznych w Szkole Podstawowej - nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Gmina nie ma możliwości zaliczenia wartości nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego.

Gmina uzupełniając wniosek poinformowała, iż środki otrzymane w ramach programu PFRON pn. "Program wyrównywania różnic miedzy regionami", obszar B "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Szkoły Podstawowej", nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanej w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w systemie podatku VAT i poza nim w ramach programu PFRON pn. "Program wyrównywania różnic miedzy regionami", obszar B "Likwidacja barier architektonicznych w budynku Szkoły Podstawowej".

Zdaniem Wnioskodawcy nabyta usługa budowlana - wymiana drzwi, wymiana posadzek, dostosowania toalet dla osób niepełnosprawnych w budynku Szkole Podstawowej - nie jest wykorzystywana do czynności sprzedaży opodatkowanej. Gminie - podatnikowi podatku VAT - nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ Gmina jak również Szkoła nie wykonuje czynności sprzedaży opodatkowanej związanej ze świadczeniem usług w zakresie oświaty, wychowania i innych. (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl