ITPP3/443-231/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-231/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 3 listopada 2011 r. i 25 stycznia 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Toyota Land Cruiser klasyfikowanego do kodu CN 8704 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Toyota Land Cruiser klasyfikowanego do kodu CN 8704.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności Podatnik nabył wewnątrzwspólnotowo samochód marki Toyota Land Cruiser. Wnioskodawca dokonał tego nabycia w celu dalszej odsprzedaży pojazdu. Samochód był uprzednio zarejestrowany jako samochód osobowy, ale został przerobiony na terytorium Niemiec na pojazd spełniający kryterium samochodu ciężarowego. Samochód ciężarowy będący przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego, to pojazd 2 osobowy, który nie posiada drugiego rzędu siedzeń. Pierwszy rząd siedzeń jest oddzielony od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą. Samochód nie posiadał również pasów bezpieczeństwa w przestrzeni ładunkowej, a masa całkowita pojazdu nie przekracza 5 ton. W związku z zarejestrowaniem pojazdu w kraju nabycia jako pojazdu do transportu towarów, Wnioskodawca klasyfikuje pojazd do kodu CN 8704.

W związku z wezwaniem tutejszego organu z dnia 18 stycznia 2012 r. sygn. akt ITPP3/443-231/11-3/JK Zainteresowany wskazał dodatkowo, iż przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego był samochód marki Toyota Land Cruiser.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu marki Toyota Land Cruiser przerobionego z samochodu osobowego na samochód ciężarowy posiadającego dowód rejestracyjny wydany w państwie nabycia, że jest to samochód ciężarowy powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu przerobionego z pojazdu osobowego, ale spełniającgo kryterium samochodu przeznaczonego do transportu towarów (jeden rząd siedzeń oddzielonych trwałą przegrodą od części ładunkowej) nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym akcyzą objęte są wyłącznie samochody osobowe. Natomiast, opisany we wniosku samochód nie jest objęty pozycją CN 8703.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ustawodawca określił, że podatkiem akcyzowym objęte są wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także zasady oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W myśl wymienionej ustawy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. str. 1 z późn. zm. Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 i 2 str. 382 z późn. zm.). Przepisy art. 100 ust. 1, 2 i 4 wskazanej ustawy stanowią, że opodatkowaniu akcyzą podlegają wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych oraz sprzedaż samochodu niezarejestrowanego lub kolejna sprzedaż samochodu niezarejestrowanego.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany we wniosku pojazd jako samochód ciężarowy nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w świetle przedstawionego zdarzenia, z którego wynika, że Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo samochód marki Toyota Land Cruiser klasyfikowany do kodu CN 8704.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Ewentualne zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, ze podatek został zapłacony - art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem, w myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabył wewnątrzwspólnotowo samochód marki Toyota Land Cruiser wyprodukowany jako pojazd osobowy, który po przebudowie został dopuszczony do ruchu w innym państwie członkowskim jako samochód ciężarowy. W ocenie Wnioskodawcy, wskazany we wniosku pojazd, to samochód ciężarowy klasyfikowany do kodu CN 8704.

W ocenie tutejszego organu, mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że będący przedmiotem zapytania pojazd zaliczony przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych dla których przyporządkowano kod CN 8704 przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym na Wnioskodawcy, który dokonał jego nabycia wewnątrzwspólnotowego w stanie niezmienionym, nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tej czynności.

Zatem, mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl