ITPP3/443-225/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-225/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.), uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "P.." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "P...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na operację z zakresu działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" odpowiadającą warunkom przyznania pomocy w ramach małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi III Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. Celem operacji "P..." jest tworzenie systemu zachowania niematerialnego dziedzictwa kulturowego delty... oraz zwiększenie wiedzy o regionie jako Szlaku.... Projekt realizowany jest od dnia 4 września 2013 r.

Działania w ramach operacji były następujące:

1. Spotkanie rozpoczynające projekt (na który zakupiono niewielki poczęstunek - usługa cateringowa). Było to spotkanie realizatorów i partnerów projektu, podczas którego dokonano podziału zadań i omówiono zasady współpracy. Zatwierdzono na nim także szczegółowy plan promocji.

2. Publikacja folderu. Został wydrukowany folder fullcolor w formacie A-4, nakład 2000 egz. Folder stanowi małe kompendium-szlak.... Dotyczy zagadnień kulturowej tożsamości regionu. Przybliża tło historyczne, zasady funkcjonowania i złożoną antropogeniczność delty.....

3. Dystrybucja wydawnictwa. Książki będą dystrybuowane za pośrednictwem Stowarzyszenia, Klubu i P. Wydawnictwo zostanie przekazane bibliotekom, szkołom, stowarzyszeniom, instytucjom mającym wpływ na zachowanie i promocję dziedzictwa kulturowego delty....

4. Promocja i zarządzanie projektem. Informacja o projekcie została umieszczona na stronach internetowych portali informacyjnych. Zostały wykonane materiały prasowe i przekazane dla mediów. Zatrudniona była księgowa dla prowadzenia dodatkowej księgowości związanej z projektem.

Operacja obejmowała koszty nabywania następujących towarów i usług: koszt wynagrodzenia personelu projektu, usługi wydawnicze i drukarskie, usługi przygotowania do druku, usługi cateringowe, usługi finansowo-księgowe, promocyjne, usługi promocyjne, zapłata za prawa autorskie do publikacji. Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) i nie uzyska żadnych dochodów z tytułu realizacji zadań. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarowi usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co zdaniem Stowarzyszenia, skutkuje brakiem podstaw do odliczenia VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania. Projekt kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Do wniosku o płatność Wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt VAT, w przypadku przedmiotowej operacji, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ponieważ z treści złożonego wniosku wynika, że przedstawiony stan faktyczny dotyczy 2013 r., niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym okresie.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nabyte towary i usługi nie były związane czynnościami opodatkowanymi VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl