ITPP3/443-223c/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-223c/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania eksportu ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania eksportu ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i obrotem wyrobami energetycznymi, w tym również takimi, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza produkować w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym ksyleny klasyfikowane do kodu CN 2707 30 90. Przedmiotowe wyroby będą sprzedawane na eksport z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych do podmiotów - do wykorzystania w produkcji farb i lakierów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakiej procedurze i na podstawie jakich dokumentów należy dokonać eksportu wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90 przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych do odbiorców.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w przypadku eksportu ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90 z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, wyroby akcyzowe powinny zostać wysłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem dokumentu e-AD do urzędu celnego granicznego nadzorującego wywóz poza UE.

Spółka wskazuje przy tym, że ksyleny o kodzie CN 2707 30 90 są wyrobami energetycznymi ujętymi w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się wspólnotowy system w zakresie monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Umieszczenie wskazanych wyrobów w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, iż przy przemieszczaniu tych wyrobów stosuje się co do zasady procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 40 ust. 1 lit. b) ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, warunkiem jej zastosowania jest: zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD; złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w ramach eksportu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu - w części objętej potwierdzeniem. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka powinna dokonać eksportu wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2707 30 90 z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do granicznego urzędu celnego na terenie UE, na podstawie dokumentu e-AD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 6 i pkt 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, eksport to wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej. Natomiast, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy, ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza produkować w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2707 30 90. Przedmiotowe wyroby będą przedmiotem sprzedaży ze składu podatkowego Wnioskodawcy i eksportu. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii dokumentowania obrotu (przemieszczenia) wskazanych wyrobów. W ocenie Spółki, wyroby akcyzowe winne zostać wysłane z zastosowaniem e-AD.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Bowiem w przypadku, gdy wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 30 90 są wyprowadzane ze składu podatkowego Spółki na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, stosuje się e-AD albo dokument zastępujący e-AD.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl