ITPP3/443-22/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-22/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 6 grudnia 2010 r. została podpisana umowa pomiędzy Województwem a Gminą o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Osi Prorytetowej 7 - "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego", Działanie 7.2. - "Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych", Poddziałanie 7.2.2 - "Usługi i aplikacje dla MŚP". Projekt będzie realizowany w budynku Urzędu Miasta, którego właścicielem jest Gmina oraz Powiat. Beneficjent pozyskał zgodę współwłaściciela - Powiatu na realizację projektu.

Wnioskodawca wskazuje, iż e-portal jest innowacyjnym systemem informatycznym wychodzącym naprzeciw oczekiwaniu kontrahentów. Wprowadza znaczące ułatwienia w obsłudze spraw urzędowych poprzez sieć Internet. Portal zintegrowany będzie z Systemem powiadamiania o płatnościach służącym do powiadamiania przedsiębiorców o stanie ich płatności, ale również otwierającym nowe kanały komunikacji z urzędem za pośrednictwem SMS i e-mail. System wspierał będzie rozsyłanie informacji o zdarzeniach w regionie, imprezach kulturalnych, zdarzeniach gospodarczych, klęskach żywiołowych itp. System odda w ręce Urzędu Miasta narzędzie pozwalające na precyzyjną adresację powiadomień do określonych, definiowanych grup odbiorców. System zapewni pełną integrację z systemem dziedzinowym na poziomie wymiany danych o kontrahentach, oraz o ich cechach szczególnych pozwalających na precyzyjne adresowanie wiadomości. Postępowanie na przeprowadzenie prac budowlanych oraz zakup sprzętu będzie prowadzone przez Biuro Zamówień Publicznych Urzędu Miasta, które będzie odpowiedzialne za prawidłowe przeprowadzenie procedury. Dla przeprowadzenia każdego postępowania zostanie powołana Komisja Przetargowa przez Prezydenta Miasta, która będzie odpowiedzialna za zatwierdzenie dokumentacji przetargowej, prowadzenie postępowania a także wyłonienie najkorzystniejszej oferty. Po zakończeniu realizacji projektu, zakupiony sprzęt, urządzenia wraz z oprogramowaniem pozostaną częścią mienia Gminy Miasta i będą zarządzane przez Urząd Miasta. Właścicielem terenu na którym będzie realizowana inwestycja jest Gmina Miasto, która zostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu. Środki uzyskane przez Gminę Miasto nie są uważane za środki o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Gmina Miasto nie będzie czerpała dochodów z tytułu korzystania z zakupionego sprzętu i urządzeń. Gmina Miasto w związku z realizacją inwestycji nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tzn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów oraz nie będzie świadczyć usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto posiada możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych przy realizacji opisanej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gmina Miasto realizując opisany projekt dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei, stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Należy dodać, że do dnia 31 grudnia 2010 r., powyższą kwestię regulowało analogicznie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Z treści wniosku złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dniu 6 grudnia 2010 r. podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Realizowany projekt wprowadza ułatwienia w obsłudze spraw urzędowych poprzez sieć Internet. Portal zintegrowany będzie z Systemem powiadamiania o płatnościach służącym do powiadamiania przedsiębiorców o stanie ich płatności, ale również otwierającym nowe kanały komunikacji z urzędem za pośrednictwem SMS i e-mail. System wspierał będzie rozsyłanie informacji o zdarzeniach w regionie, imprezach kulturalnych, zdarzeniach gospodarczych, klęskach żywiołowych itp. System będzie narzędziem pozwalającym na precyzyjną adresację powiadomień do określonych, definiowanych grup odbiorców. System zapewni także pełną integrację z systemem dziedzinowym na poziomie wymiany danych o kontrahentach, oraz o ich cechach szczególnych pozwalających na precyzyjne adresowanie wiadomości. Zainteresowany wskazuje, iż środki uzyskane przez Gminę nie są uważane za środki o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Gmina Miasto nie będzie czerpała dochodów z tytułu korzystania z zakupionego sprzętu i urządzeń oraz w związku z realizacją inwestycji nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - nie będzie dokonywać sprzedaży towarów oraz nie będzie świadczyć usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku w przypadkach i trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., gdyż środki na realizację projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wymienionego rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl