ITPP3/443-215e/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-215e/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą eksportu samochodu osobowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą eksportu samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na handlu używanymi pojazdami samochodowymi. Zainteresowany zamierza między innymi eksportować samochodowy osobowe. Samochody zostały wcześniej przywiezione do Polski z USA oraz poddane renowacji. Samochody osobowe nie zostaną zarejestrowane na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym eksportu samochodu osobowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym ponieważ sprowadzony pojazd jako towar handlowy nie zostanie zarejestrowany na terytorium kraju oraz bezpośrednio po renowacji zostanie odsprzedany i wywieziony poza granice Polski i UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy. Jak wynika z treści załącznika, samochody osobowe zostały objęte tym wykazem w pozycji 59, w związku z czym są wyrobem akcyzowym, zatem podlegają cytowanej ustawie.

Zgodnie z przepisem art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z treścią ust. 2 podatnikami akcyzy od samochodów są:

* podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

* importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zatem z tak określonego zakresu podmiotowego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych wynika, iż opodatkowaniu podlega każda sprzedaż samochodu osobowego wraz z czynnościami traktowanymi przez ustawę o podatku jako sprzedaż na terenie kraju (art. 4 ust. 2 ustawy) oraz import i nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu.

Należy wskazać, iż ustawodawca na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy zwolnił się od akcyzy eksport wyrobów akcyzowych. Wymienione zwolnienie dotyczy również wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

W przypadku eksportu samochodów osobowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju zwolnienie jest realizowane przez zwrot kwoty zapłaconej akcyzy po wypełnieniu warunków zawartych w przepisach § 50a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.). Zatem podatnik w przypadku eksportu może wystąpić do właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego.

Reasumując, Zainteresowany właściwie ocenił, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, że ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje opodatkowania akcyzą eksportu samochodów osobowych, aczkolwiek błędnie uzasadnił swoje stanowisko w sprawie, dlatego tutejszy organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Przepisy dotyczące opodatkowania nabycia tych wyrobów nakładają w opisanej sytuacji obowiązek zapłaty należnego podatku akcyzowego z tytułu importu. Jednakże Zainteresowany w przypadku ich eksportu będzie miał prawo do zwrotu podatku.

Końcowo informuje się, iż z uwagi na fakt, że wniosek ORD-IN zawierał kilka zdarzeń przyszłych stąd tutejszy organ sprawach sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, importu wyrobów akcyzowych, nabycia wewnątrzwspólnotowego i dostawy wewnątrzwspólnotowej wydał odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl