ITPP3/443-215d/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-215d/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na handlu używanymi pojazdami samochodowymi. Zainteresowany zamierza sprzedawać samochodowy osobowe do innych państw Wspólnoty. Samochody zostały wcześniej przywiezione do Polski z USA i Niemiec oraz poddane renowacji. Samochody osobowe nie zostaną zarejestrowane na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego w opisanym zdarzeniu przyszłym nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym ponieważ sprowadzone pojazdy jako towary handlowe nie zostaną zarejestrowane na terytorium kraju oraz bezpośrednio po renowacji zostaną odsprzedane i wywiezione poza granice Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy. Jak wynika z treści załącznika, samochody osobowe zostały objęte tym wykazem w pozycji 59, w związku z czym są wyrobem akcyzowym, zatem podlegają cytowanej ustawie.

Zgodnie z przepisem art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z treścią ust. 2 podatnikami akcyzy od samochodów są:

* podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

* importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zatem z tak określonego zakresu podmiotowego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych wynika, iż opodatkowaniu podlega każda sprzedaż samochodu osobowego wraz z czynnościami traktowanymi przez ustawę o podatku jako sprzedaż na terenie kraju (art. 4 ust. 2 ustawy) oraz import i nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu.

Podkreślenia wymaga, iż przepis art. 80 ust. 2 ustawy nie wymienia wśród podatników akcyzy od samochodów osobowych podmiotów dokonujących dostaw wewnątrzwspólnotowych tychże samochodów, w związku z powyższym dostawa wewnątrzwpólnotowa samochodów osobowych nie podlega akcyzie.

Ponadto należy wskazać, iż ustawodawca w art. 77 ust. 3 ustawy przewidział możliwość zwrotu akcyzy podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Zatem aby podmiot mógł skorzystać ze zwrotu akcyzy, to wobec tych wyrobów musi wcześniej powstać obowiązek podatkowy, a podmiot powinien zapłacić należny podatek akcyzowy.

Rodzaje dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, sposób jej potwierdzania oraz szczegółowe warunki, tryb oraz terminy zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).

Reasumując, Zainteresowany właściwie ocenił, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, że ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje opodatkowania akcyzą samochodów osobowych w przypadku ich dostawy wewnatrzwspólnotowej, aczkolwiek błędnie uzasadnił swoje stanowisko w sprawie, dlatego tutejszy organ uznał je za nieprawidłowe. Przepisy dotyczące opodatkowania nabycia tych wyrobów nakładają w opisanej sytuacji obowiązek zapłaty należnego podatku akcyzowego w przypadku importu lub nabycia wewnatrzwspólnotowego. Jednakże Zainteresowany będzie miał prawo do zwrotu podatku w przypadku ich wywozu z kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Końcowo informuje się, iż z uwagi na fakt, że wniosek ORD-IN zawierał kilka zdarzeń przyszłych stąd tutejszy organ sprawach sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksportu i importu wyrobów akcyzowych oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego wydał odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl