ITPP3/443-215a/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-215a/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą importu samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą importu samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na handlu używanymi pojazdami samochodowymi. Wnioskodawca zamierza sprowadzić z USA do Polski samochody osobowe. Samochody te nie zostaną zarejestrowane na terytorium kraju. Następnie pojazdy te po ich renowacji zostaną sprzedane do Niemiec, wyeksportowane lub sprzedane w kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu importu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego w opisanej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy, ponieważ sprowadzony pojazd jest towarem handlowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Wykaz wyrobów akcyzowych obejmuje załącznik nr 1 do ustawy. Jak wynika z treści załącznika, samochody osobowe zostały objęte tym wykazem w pozycji 59, w związku z czym są wyrobem akcyzowym, zatem podlegają cytowanej ustawie.

Importem, w myśl art. 2 pkt 9 ustawy, jest przywóz wyrobów akcyzowych z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju. Zatem przywóz samochodu osobowego z USA do Polski jest importem.

Zgodnie z przepisem art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z treścią ust. 2 podatnikami akcyzy od samochodów są:

* podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

* importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zatem z tak określonego zakresu podmiotowego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych wynika, iż opodatkowaniu podlega między innymi import samochodu osobowego bez względu na to, czy samochód nabywany jest do celów osobistych podatnika, czy jako towar handlowy.

Natomiast zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 2 ustawy obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów osobowych w przypadku importu powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Należy również wskazać, iż podatnicy dokonujący importu wyrobów akcyzowych są obowiązani do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek (art. 20 ust. 1 ustawy). Natomiast zapłata podatku akcyzowego od samochodu następuje w terminie i na warunkach określonych w przepisach prawa celnego dla należności celnych (art. 21 ust. 1 ustawy).

Jako, że samochody są opodatkowane na każdym szczeblu obrotu przed pierwszą rejestracją w kraju, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, zgodnie z art. 79 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy związanej ze sprzedażą opodatkowaną w kraju o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, w tym też zapłaconą od importu.

Ponadto należy wskazać, iż ustawodawca w art. 77 ust. 3 ustawy przewidział możliwość zwrotu akcyzy podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.

Rodzaje dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, sposób jej potwierdzania oraz szczegółowe warunki, tryb oraz terminy zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).

Należy również wskazać, iż ustawodawca na podstawie art. 23 ust. 1 zwolnił od akcyzy eksport wyrobów akcyzowych. Wymienione zwolnienie dotyczy również wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych.

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju zwolnienie jest realizowane przez zwrot kwoty zapłaconej akcyzy po wypełnieniu warunków zawartych w przepisach § 50a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Zatem podatnik w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu może wystąpić do właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego, natomiast w przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją w kraju posiada prawo do pomniejszenia w składanej deklaracji podatkowej kwoty należnego podatku o kwotę przysługującego obniżenia.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, na nabywanych jako towar handlowy samochodach osobowych będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu importu. Przepisy dotyczące opodatkowania tych wyrobów nakładają w opisanej sytuacji obowiązek zapłaty należnego podatku akcyzowego. Jednakże Zainteresowany będzie miał prawo do zwrotu podatku w przypadku ich wywozu z kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu lub do obniżenia kwoty akcyzy związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

Końcowo informuje się, iż z uwagi na fakt, że wniosek ORD-IN zawierał kilka zdarzeń przyszłych stąd tutejszy organ sprawach sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksportu, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej wydał odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl