ITPP3/443-214/12/MD - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-214/12/MD Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania (zwrotu) podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania (zwrotu) podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja (LGD) realizuje Program Osi 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2007-2013. Jako instytucja pośrednicząca we wdrażaniu ww. programu zobowiązana jest również do realizacji projektów współpracy. Obecnie realizuje taki projekt. W jego ramach nie będzie osiągać przychodów, gdyż jego realizacja nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zakupy jakich dokonuje Fundacja w ramach realizacji zadania są niezbędne do realizacji projektu współpracy. Fundacja dokonuje zakupu usługi administrowania stroną internetową oraz dokonuje opłat za domenę i hosting. Celem operacji jest poprawa atrakcyjności turystycznej obszaru Fundacji, poprzez utworzenie wspólnej strony internetowej, promocję obszaru LGD oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w procesie wzrostu atrakcyjności turystycznej obszaru. Cel zostanie osiągnięty m.in. przez: administrowanie utworzoną stroną internetową przez okres 24 miesięcy (ciągła aktualizacja strony internetowej promującej obszar czterech LGD). Strona będzie zawierała bazę informacyjną dotyczącą noclegów, gastronomii, form aktywnego wypoczynku, ciekawych miejsc i obiektów przyrody, zabytków, architektury sakralnej oraz kalendarz imprez organizowanych na obszarze działania poszczególnych LGD. W ramach projektu współpracy odbędzie się również jednodniowe spotkanie informacyjno-dyskusyjne partnerów projektu. Podczas spotkania zostanie zapewniony obiad. Udział w spotkaniu będzie bezpłatny. Od dnia 1 stycznia 2010 r. Fundacja nie jest czynnym "płatnikiem" podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja ma prawo odliczania, ewentualnie zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Fundacji, nie przysługuje Jej prawo do odliczania (zwrotu) podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonywane w ramach projektu współpracy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr, 73 poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja (LGD), jako instytucja pośrednicząca we wdrażaniu programu Osi 4 "Leader", zobowiązana jest do realizacji projektów współpracy. Obecnie realizuje taki projekt. W jego ramach nie będzie osiągać przychodów. Celem operacji jest poprawa atrakcyjności turystycznej obszaru Fundacji. W ramach projektu Fundacja dokonuje zakupu usługi administrowania stroną internetową oraz dokonuje opłat za domenę i hosting. Dla potrzeb projektu odbędzie się również jednodniowe spotkanie informacyjno-dyskusyjne jego partnerów. Podczas spotkania zostanie zapewniony obiad. Udział w spotkaniu będzie bezpłatny. Zakupy dokonywane w ramach projektu współpracy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Od dnia 1 stycznia 2010 r. Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro usługi nabywane w ramach projektu realizowanego przez Fundację nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego (a tym samym otrzymania jego zwrotu) od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl